2018-06-13

Bieganie latem – jak trenować podczas upałów?

Nasza strefa klimatyczna nie jest łaskawa dla lubiących aktywność fizyczną na dworze. Długa zima i niskie temperatury albo upalne lato, podczas którego jedyne na co ma się ochotę to leżenie plackiem na plaży. O ile zimą bieganie bez problemu można ogarnąć za pomocą odpowiednio dobranej odzieży funkcyjnej i ewentualnie dokładać dodatkowe warstwy, o tyle latem nie można się już bardziej rozebrać. Dokładając do żaru lejącego się z nieba, ciepło wytwarzane przez organizm, powstaje mieszanka, która dla wielu jest problemem nie do przeskoczenia. Jednak zapalony biegacz doskonale wie, że wymówki są domeną ludzi słabych, a letnie treningi wciąż mogą dostarczać mnóstwo satysfakcji.

  • Ubiór

 

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że jedną z najważniejszych rzeczy, o które warto zadbać podczas treningów w wysokiej temperaturze, jest odpowiedni ubiór. Wybieraj lekkie, syntetyczne ubrania, najlepiej takie, które są przeznaczone do letniej aktywności fizycznej. Powinny być przewiewne i oddychające oraz doskonale odprowadzać pot. Ważny jest także krój, dlatego pamiętaj, żeby koszulka była lekko luźna i zabezpieczała ramiona oraz górne części rąk. Być może podczas treningu nie odczujesz siły, z jaką słońce działa na Twoją skórę, niemniej wieczorem możesz być zdziwiony skalą poparzeń. Jak ognia unikaj także biegania w koszulkach z bawełny – wszystko co wypocisz podczas treningu od razu w nią wsiąknie, sprawiając, że bluzka natychmiast stanie się mokra, ciężka i będzie nieprzyjemnie oblepiać ciało. Brrr… mokry i zimny materiał przyklejony do skóry, to naprawdę nic przyjemnego.

 

Wybór spodni do biegania w lecie to kwestia rozstrzygnięcia czy wolicie spodenki czy krótkie legginsy. Krótkie spodenki do biegania przede wszystkim pozwalają na dużo lepszą wentylację, niż legginsy, dodatkowo, dzięki swojemu krojowi wielu biegaczy uznaje je za wygodniejsze. Jednak czasami, zwłaszcza podczas naprawdę wysokich temperatur, mogą powodować otarcia. Łatwo można zniwelować ten problem, zakładając dobrze dopasowane bokserki, jednak dla niektórych ten szczegół już na starcie dyskredytuje spodenki do biegania.

Legginsy do biegania nie generują kłopotów z otarciami, niemniej mocno przylegają do ciała, co podczas upałów może być nieprzyjemne, niemniej zależy to od indywidualnych preferencji.

 

Warto zainwestować również w dobre skarpetki do biegania. Podczas upałów nogi intensywnie się pocą, proces ten podczas wysiłku fizycznego znacznie się zwiększa. Spocone stopy to dużo większe ryzyko otarć i odcisków, które mogą wykluczyć Cię z treningów na kilka długich dni.

 

  • Akcesoria

 

Podczas treningów latem znacznie wzrasta zapotrzebowanie na płyny. Zwłaszcza jeśli jesteś długodystansowcem, musisz pamiętać o ich regularnym uzupełnianiu, żeby nie dopuścić do odwodnienia – to już na pewno wiesz. Jednak bieganie z półlitrową butelką w ręce zdecydowanie nie jest wygodne. Dobrym rozwiązaniem jest zainwestowanie w pas  biodrowy, który z powodzeniem zmieści w sobie bidon z napojem, a także telefon, klucze czy wszystkie inne gadżety, które zwykle podczas biegania, telepały się po kieszeniach. Najważniejsze jednak, że pad biodrowy do biegania, uwalnia ręce, dzięki czemu nic Cię nie rozprasza i możesz w pełni skupić się na treningu.

 

Czapka z daszkiem lub bandama na głowę, podczas upałów to konieczność. Chroni głowę przed działaniem promieni słonecznych i przegrzaniem, dzięki czemu zapobiega udarowi cieplnemu, o który podczas upałów nie trudno. Są zagorzali zwolennicy czapek z daszkiem do biegania, którzy twierdza, że nic tak jak rzeczony daszek nie osłania oczu przed słońcem i tacy, którzy nie wyobrażają sobie treningu bez bandamy. Nieodzowna podczas letniego treningu jest chusta Buff, którą w zależności od pory roku i okoliczności, możecie wykorzystywać na różne sposoby.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel