2020-05-06

Bieganie na bieżni czy w terenie

Abstrahując od obecnej sytuacji epidemiologicznej, mogłoby się wydawać, że bieganie w terenie jest ograniczone wyłącznie pogodą i porą roku. Wraz z nadejściem zimy i jesieni, co całkowicie zrozumiałe, biegaczy w parkowych alejkach jest mniej – pojawiają się ponownie w okresie wiosenno-letnim. I choć w zasadzie wydaje się to logiczne, to wciąż nie brakuje osób, które zdecydowanie wolą trenować na bieżni, niezależnie od warunków pogodowych. Czym zatem różnią się pomiędzy sobą oba treningi i czy można postawić pomiędzy nimi znak równości?

Prędkość

Zacznijmy od prędkości, bowiem to jeden z najczęściej kontrolowanych parametrów podczas biegu. To właśnie prędkość biegu decyduje o tym, jaki szybko uda się przebiec założony dystans oraz ile kalorii spalimy podczas treningu. W czasie biegu na bieżni, niezależnie od tego czy trenujesz w domu, czy w klubie fitness, możliwe jest uzyskanie wyższej prędkości przy relatywnie niższym wysiłku. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na specyfikę treningu na bieżni oraz warunków panujących w zamkniętych pomieszczeniach – chodzi przede wszystkim o brak oporu powietrza, jaki generuje poruszające się ciało oraz brak wiatru – wszystko to przekłada się na mniejszą pracę jaką musi wykonać biegacz wykonując poszczególne kroki. Kolejna kwestia to fakt, że podczas biegania w terenie musimy zmierzyć się także z różnorodnym ukształtowaniem terenu, niewielkimi przeszkodami, podbiegami i zakrętami – w przypadku biegniemy po równo przesuwającej się taśmie, co sprawia, że mięśnie nóg, zwłaszcza mięśnie dwugłowe są mniej zaangażowane.

Amortyzacja

Trening na bieżni to świetna opcja dla osób, które nie mogą biegać w terenie ze względu na kontuzje stawów. Bieżnia bowiem, dzięki swojej konstrukcji amortyzuje wstrząsy poprzez absorpcję energii wytwarzanej przez stopy uderzające o taśmę – to z kolei prowadzi do znacznie mniejszego obciążenia stawów. Każda bieżnia wyposażona jest także w pasy biegowe oraz systemy amortyzujące - z tego względu trening na bieżni jest polecany także początkującym, osobom starszym oraz wracającym do treningów po kontuzjach. Różne rodzaje bieżni oferują różny stopień amortyzacji, w zależności od typu sprzętu oraz producenta – jej wartość wyrażana jest w elastometrach. Warto sprawdzić poziom amortyzacji przed rozpoczęciem treningu na bieżni oraz dopasować ten parametr do masy ciała.

W przypadku biegu w terenie za amortyzację oraz ochronę stawów odpowiadają przede wszystkim odpowiednie buty do biegania. Warto pamiętać, że amortyzacja w bucie do biegania powinna być tym większa, im niższy jest poziom zaawansowania – z czasem, gdy poznasz już prawidłową technikę biegu i wyrobisz mięśnie odpowiedzialne za poprawny start i lądowanie (na śródstopiu, nie na pięcie), warto zmienić obuwie biegowe na takie, o mniejszym stopniu amortyzacji.

Tempo

Treningi biegowe na bieżni pozwalają na stałe kontrolowanie pokonanej trasy, ilości spalonych kalorii, prędkość oraz wszystkie najważniejsze parametry, dzięki którym masz stały wgląd w przebieg Twojego treningu. To duży plus, który pozwala na szybką weryfikację aktywności i monitorowanie postępów. Jeśli biegasz warto zaopatrzyć się w sprzęt, który będzie pełnił podobne funkcje, co cyferblat na bieżni. Smartwatche, opaski treningowe i pulsometr – wszystko to pozwoli Ci na śledzenie pracy Twojego organizmu, poziom tętna i czas, dzięki czemu będziesz mógł lepiej planować swoje treningi i na bieżąco kontrolować postępy.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel