2019-10-30

Bieganie nocą

Jesień w pełni, a to oznacza, że dni nieuchronnie stają się coraz krótsze. Nie da się ukryć, że światło słoneczne jest dostępne w tych godzinach, które większość z nas spędza w pracy. Ci z Was, którzy decydują się na kontynuowanie treningów biegowych na powietrzu, z pewnością już wiedzą, że bieganie po ciemku czy nawet o zmierzchu, diametralnie różni się od biegania w świetle dnia i wymaga specjalnych przygotowań. Nie taki jednak diabeł straszny i przy odrobinie wysiłku, z powodzeniem można kontynuować treningi o każdej porze i niezależnie od widoczności. Przed Wami kilka prostych i praktycznych wskazówek, jak biegać po ciemku i nie nabić sobie guza.

  1. Bezpieczeństwo przede wszystkim

Największym problemem podczas biegania po ciemku jest to, że widoczność jest mocno ograniczona. Nie tylko trudno zauważyć ewentualne przeszkody na drodze, ale także samemu jest się mało widocznym. Dlatego bezpieczeństwo to zdecydowanie najważniejsza kwestia. Żeby zminimalizować ryzyko wpadnięcia na konar czy dziury, warto wybierać dobrze oświetlone trasy, najlepiej takie, gdzie ruch samochodów jest znikomy bądź żaden. Najlepiej sprawdzą się dobrze oświetlone, parkowe alejki lub coraz popularniejsze ścieżki stworzone specjalnie z myślą o biegaczach. W sezonie jesienno-zimowym i po zmroku, raczej odradzamy treningi w lesie – zagrożenie może stanowić nie tylko dzika zwierzyna, ale przede wszystkim nierówna powierzchnia, w tym – wszechobecne korzenie i niestabilne podłoże.

  1. Odpowiednie ubranie

Podczas treningów po zmroku warto zadbać o ubrania, które nie tylko zapewnią odpowiedni komfort termiczny, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Wielu biegaczy wybiera ciemne ubrania treningowe, które poza niezliczoną ilością plusów, mają jeden zasadniczy minus – wieczorem trudniej jest zauważyć człowieka ubranego na ciemno. Dlatego kompletując ubrania treningowe zwróć uwagę czy mają wszyte elementy odblaskowe. Niektóre z nich, zwłaszcza ubrania uznanych marek, mają w standardzie odblaski umieszczone z tyłu lub np. w okolicach zamka. Nie wpływa to w żaden sposób na ich estetyczny wygląd, za to pozwala na szybsze dostrzeżenie trenującego. Jeśli Twoje ubrania funkcyjne nie posiadają elementów odblaskowych, warto dokupić je osobno i zawsze zakładać.

  1. Ogranicz bieganie po mieście i po ulicy

Ok, zdajemy sobie sprawę, że bieganie po parku czy specjalnych alejkach to nie jest opcja dla wszystkich. Dlatego biegając po mieście czy po ulicy, zawsze zachowaj szczególną ostrożność. Zrezygnuj z słuchania muzyki, stosuj elementy odblaskowe i biegaj poboczem. Podczas biegania po ulicy warto zastosować też zasadę poruszania się po lewej stronie – dzięki temu łatwiej zauważysz zbliżający się pojazd. Pamiętaj, że słabsza widoczność dotyczy wszystkich również kierowców, rowerzystów czy motocyklistów – po zmroku po prostu tak jest i nic nie da się na to poradzić. Dlatego zawsze warto być przezornym i unikać niebezpiecznych sytuacji.

  1. Biegaj w grupie

O tym, że w kupie raźniej wiadomo nie od dziś. Bieganie z innymi pozwoli Ci nie tylko rozwinąć znajomości, ale też zmotywuje do wysiłku, no i jest zdecydowanie bezpieczniejsze, niż bieganie w pojedynkę. Razem łatwiej też zareagować w razie niebezpieczeństwa – niezależnie od tego czy będzie chodziło o agresywnego psa czy niespodziewaną kontuzję.

  1. Zainwestuj w dobrą latarkę czołową

Czołówka to jeden z tych elementów wyposażenia, w który powinien zainwestować każdy biegacz, niezależnie od tego czy trenuje po zmroku czy nie. Światło czołówki nie tylko zapewnia bezpieczeństwo i oświetla drogę biegaczowi, ale sprawia także, że sam biegacz staje się znacznie lepiej widoczny. Czołówki są również dużo lepsze, niż latarki – uwalniają ręce, dzięki czemu umożliwiają zachowanie pełnej swobody ruchu i lepszy komfort podczas treningu. No i ostatnie – dobra czołówka pozwoli Ci trenować na świeżym powietrzu praktycznie przez cały rok, bez ograniczeń ze strony aury na zewnątrz.

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel