2018-10-12

Błotniki rowerowe – co musisz o nich wiedzieć?

Liście powoli żółkną i opadają, zmierzch zapada szybciej i umówmy się – zanim się obejrzymy, znowu trzeba będzie chować rower na zimę. Tymczasem, przed nami jesień, która przez wielu rowerzystów uważana jest za najlepszą porę roku, która sprzyja wycieczkom i szukaniu nowych tras. Wciąż jest na tyle ciepło, by bez przeszkód cieszyć się jazdą, jednocześnie słońce nie praży już tak mocno, by każdy wysiłek był mordęgą. Jedyną rzeczą, która może popsuć ten sielski obrazek, są nieoczekiwane opady deszczu, a raczej plecy mokre od wylatującego spod kół błota. Najskuteczniejszym i nieprzekombinowanym rozwiązaniem tego problemu, są z pewnością błotniki rowerowe, jednak przez wielu rowerzystów traktowane jak obciachowy i zupełnie zbędny dodatek do jednośladu. Jeśli zastanawiasz się nad kupnem błotników rowerowych do swojego pojazdu, poniżesz znajdziesz wszystkie potrzebne informacje.

Jeszcze 10 lat temu, większość rowerów miała w zestawie błotniki, jednak obecnie rzadko który producent decyduje się na umieszczenie ich w zestawie. Rowerami, które fabrycznie są wyposażone w ten element, są zazwyczaj modele z supermarketów. Kupując rower lepszej klasy, należy liczyć się z tym, że błotników nie będzie w standardowym wyposażeniu, zatem ich ewentualny zakup będzie generował dodatkowy koszt. Warto jednak wspomnieć, że kupno błotników nie jest koniecznością, a wyborem, a koszt ich kupna i zamontowania jest stosunkowo niski, tym bardziej, że większość z nich montuje się bardzo łatwo i intuicyjnie, zatem nie wymaga to wizyty w salonie rowerowym czy serwisie.

Jakie błotniki do jakiego roweru?

Błotniki rowerowe różnią się między sobą przede wszystkim systemem montażu. Niektóre z nich można przymocować do widelca rowerowego, inne montuje się, wykorzystując otwory znajdujące się w ramie roweru. Montażem różnią się także modele przystosowane do konkretnego koła, tzn. różne będzie mocowanie w przypadku koła tylnego i przedniego. W pierwszym przypadku nie są praktycznie potrzebne żadne dodatkowe części, otwory czy śruby, a w zestawie dołączonym do błotników najczęściej znajduje się obejma lub pasek, dzięki któremu można go stabilnie przymocować. Jeśli chodzi o mocowanie błotnika rowerowego na przednim kole, zazwyczaj wykorzystuje się do tego rzep, gumową opaskę lub stalową nakładkę, przykręcaną do widelca. Warto przed zakupem dokładnie sprawdzić, jakie konkretnie otwory posiada rama roweru, by dobrze dopasować odpowiedni rodzaj błotnika.

Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest wielkość i szerokość koła, bowiem, by błotniki dobrze spełniały swoją rolę, ich szerokość powinna być większa od szerokości opony. Szacuje się, że różnica w szerokości obu elementów powinna wynosić od 6 do 10 mm, co pozwoli w pełni zakryć bieżnik i odbyć odprowadzaną przez niego wodę. Warto jednak pamiętać by nie przesadzić w drugą stronę – zbyt długie błotniki sprawią, że jazda będzie niewygodna i mało komfortowa. Zasada doboru długości błotników rowerowych mówi, że błotnik przedniego koła powinien zakrywać je mniej więcej do wysokości pedałów, a w przypadku tylnego – do punktu opony, który jest najbardziej wysunięty.

Błotniki rowerowe – rodzaje

Zdecydowana większość błotników rowerowych jest wykonana z metalu lub wytrzymałego tworzywa sztucznego. Modele wykonane z metalu, zazwyczaj są droższe i mają bardziej skomplikowany sposób montażu – zazwyczaj montuje się je do tylnych widełek i widelca, niektóre z nich posiadają dodatkowe zaciski na koła. Błotniki rowerowe wykonane z tworzywa sztucznego zwykle są tańsze, a sposób ich montowania jest łatwiejszy.

Wśród dostępnych modeli błotników przednich, warto wybrać takie, które są wyposażone w system rozporowy, umiejscowiony pod koroną widelca. Pozwala to łatwo i szybko zdemontować je, jeśli zajdzie taka potrzeba. Na uwagę zasługują także modele, montowane do korony widelca za pomocą śruby oraz takie, które montuje się bezpośrednio do ramy, za pomocą specjalnych opasek.

W przypadku tylnych błotników rowerowych, najczęściej spotykane mocowanie to takie, które wykorzystuje tylne widełki oraz ramę roweru. Taki sposób montażu sprawia, że błotniki znajdują się bardzo blisko opony, dzięki czemu skutecznie zatrzymują rozchlapujące się błoto i wodę. Najłatwiejszym pod względem montażu modelem błotników, są takie, które wykorzystuje wspornik siodełka. Rozwiązanie to sprawia, że ten typ błotników pasuje niemal do każdego modelu roweru.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel