2020-02-11

Chód sportowy

Pierwsze skojarzenie odnośnie do chodu sportowego? Robert Korzeniowski! To bez wątpienia jeden z najbardziej utytułowanych pod względem tytułów olimpijskich polski sportowiec i niekwestionowana gwiazda polskiej lekkoatletyki. Z pewnością zastanawialiście się na czym polega ta konkretna dyscyplina sportu i czym różni się od zwykłego chodzenia. Dlatego dziś bierzemy na tapet chód sportowy i pokazujemy, że to aktywność, którą może uprawiać każdy – także Ty.

Chód sportowy – na czym to polega?

Samo chodzenie to jedna z najbardziej naturalnych dla człowieka form ruchu – może ją uprawiać każdy, bez ograniczeń wiekowych, specjalnego sprzętu czy przygotowania. Marsz aktywuje do pracy praktycznie każdą partię mięśni, angażuje całe ciało i stymuluje je na każdej płaszczyźnie. A ponieważ większość z nas robi to na co dzień, wykorzystują chodzenie jako sposób na przemieszczanie się z punktu A do punktu B, to większość z nas nie traktuje chodzenia jako pełnoprawnej aktywności fizycznej. Tymczasem codzienny marsz to doskonały sposób na to, by dostarczyć sobie codzienną dawkę ruchu i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Czym jednak tradycyjny marsz różni się od tego sportowego?  

Zasadniczo podstawowa różnica pomiędzy tradycyjnym, umiarkowanym marszem, a chodem sportowym polega na różnicy w tempie. Aktywny marsz zakłada pokonywanie w ciągu godziny od 5 do 10 km, co przekłada się na szereg korzyści dla zdrowia i wzmocnienie wytrzymałości całego organizmu. Efekty wynikające z przyspieszenia tempa marszu możesz zobaczyć już po kilku tygodniach regularnych treningów – na początek wystarczy 30 minut co drugi dzień i regularne zwiększanie dystansu oraz czasu trwania marszu.

Aktywny marsz – co możesz zyskać?

Szybki chód doskonale wpływa na funkcjonowanie całego organizmu – do pracy zostają zaangażowane nie tylko mięsnie nóg, ale także mięśnie posturalne oraz mięsnie ramion. Dużo zależy także od wybranej trasy – lepsze efekty uzyskasz jeśli zdecydujesz się na zróżnicowany teren, obfitujący w pagórki i podejścia. Dzięki temu zmusisz do pracy także mięsnie pośladków oraz pleców, co przełoży się na harmonijny i równomierną pracę całego ciała. Godzina chodu sportowego, w tempie ok. 7 km na godzinę to wysiłek, który umożliwia spalenie od 300 do 500 kcal. Im szybsze tempo oraz dłuższy czas treningu, tym więcej spalonych kalorii. Jednocześnie to wciąż aktywność, która jest dużo mniej obciążająca dla organizmu, niż bieg czy jazda na rowerze, dlatego jeśli masz duże zastrzeżenia do swojej kondycji, to chód sportowy jest aktywnością właśnie dla Ciebie.  

Dodatkową zaletą uprawiania chodu sportowego jest fakt, że ta aktywność wzmacnia układ sercowonaczyniowy, poprawia gęstość kości oraz zmniejsza poziom złego cholesterolu. Dla kobiet z pewnością przydatna będzie informacja, że dzięki regularnym treningom możesz raz na zawsze pozbyć się znienawidzonego cellulitu a także ujędrnić skórę i wymodelować uda.  

Czego potrzebujesz, by zacząć aktywnie chodzić?

Przede wszystkim chęci – dla uzyskania dobrych efektów zarówno w wyglądzie sylwetki, jak i funkcjonowania organizmu, konieczne jest zachowania regularności. Druga rzecz to odpowiednie buty sportowe, które z jednej strony pozwolą stopie na wykonanie pełnego zakresu ruchy, a z drugiej pozwoli odpowiednio ją zamortyzować. Warto wiedzieć, że w trakcie aktywnego marszu, stopa wykonuje pełny ruch przetaczania i właśnie wtedy najbardziej narażona jest na kontuzję – odpowiednie buty sportowe pomogą uchronić ją przed ewentualnym urazem.

Kolejna rzecz to odpowiednie ubranie sportowe – musi być na tyle komfortowe, by w żaden sposób  nie ograniczać ruchu, a jednocześnie zapewniać optymalny komfort cieplny i nie dopuścić do przegrzania. Dlatego nawet przy tak niepozornej na pierwszy rzut oka aktywności, jaką jest chód sportowy, warto zdecydować się na odzież funkcyjną, która pozwoli odparować nadmiar wilgoci z powierzchni skóry, a przy tym sprawi, że będzie Ci ciepło i wygodnie.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel