2019-04-04

Ciśnienie w oponach rowerowych jest ważniejsze niż myślisz!

Jeśli dopiero przygotowujesz swój rower do sezonu, z pewnością jedną z rzeczy, które będziesz musiał zrobić jest napompowanie kół. Jednak, żeby dobrze to zrobić, nie wystarczy jedynie sprawdzić jak bardzo opona ugina się pod palcami – najważniejsze w tej kwestii, jest ciśnienie. Choć wiele osób o tym zapomina, ciśnienie w oponach pełni bardzo istotną rolę, a jego wartości przekładają się nie tylko na komfort jazdy, ale także na stopień i szybkość zużycia koła.

Dlaczego ciśnienie w oponach jest ważne? Przede wszystkim dlatego, że im bardziej napompowana jest opona, tym większe ciśnienie panuje wewnątrz. To z kolei przekłada się na mniejszy opór podczas jazdy, która w konsekwencji jest łatwiejsza i lżejsza. Analogicznie – gorzej napompowana opona, to mniejsze ciśnienie i znacznie większy opór, a co za tym idzie – także jazda.

Zarówno zbyt wysokie ciśnienie, czyli takie w których opona jest napompowana na maksa, jak i zbyt niskie, jest niewskazane ze względu na ryzyko uszkodzenia koła. Utrzymanie optymalnych wartości ciśnienia to kluczowa kwestia dla komfortu i bezpieczeństwa Twojego roweru. Trudno jest ocenić na oko, czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, dlatego tutaj z pomocą przychodzą samodzielne manometry oraz pompki fabrycznie wyposażone w manometry.

Do jakiej wartości ciśnienia pompować opony?

Wbrew pozorom nie ma odgórnych zaleceń optymalnego ciśnienia w oponach rowerowych. Niewiele osób o tym wie, jednak ciśnienie dopiera się w zależności od rodzaju i marki opon. Większość modeli ma na bokach umieszczone cyfry, oznaczające zalecany przez producenta przedział ciśnienia. Często problemów nastręcza również pytanie, czy wobec powyższego, pompować opony do masymalnnej czy do minimalnej wartości ciśnienia podanej przez producenta oraz jak to sprawdzić. Tu ponownie przychodzi z pomocą manometr oraz pompka z manometrem.

Zaletami minimalnego, zalecanego przez producenta ciśnienia w oponach jest większy komfort jazdy w terenie, bezpieczniejsza jazda po krawężnikach oraz większa przyczepność do podłoża. Minusem z kolei dużo większy opór toczenia, co przekłada się na wolniejszą jazdę po gładkiej powierzchni np. po asfalcie. W przypadku napompowania opon rowerowych do maksymalnej, zalecanej przez producenta wartości, możemy liczyć się z tym, że po gładkich powierzchniach pojedziemy znacznie szybciej, ale kosztem gorszej amortyzacji przy nierównościach terenu czy krawężnikach. Jeśli planujesz jeździć po zróżnicowanym terenie, warto wybrać minimalne ciśnienie lub pośrednią wartość spośród tych zalecanych przez producenta. Dobrą opcją jest także eksperymentowanie z ciśnieniem i indywidualne dopasowanie ich do stylu jazdy oraz terenu, jednak w tym przypadku warto znać konkretnie wartości ciśnienia, żeby przy kolejnych próbach lub pompowaniu móc je powtórzyć. Tu po raz kolejny przyda się manometr lub pompka z manometrem.

Sprawdzanie ciśnienia w oponach wbrew obiegowej opinii, powinno się sprawdzać nie co kilka miesięcy, ale co kilka tygodni, bowiem powietrze w naturalny sposób wydostaje się z dętki. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza wtedy, gdy lubicie dłuższe, kilkudziesięciokilometrowe trasy lub jeździcie często. Wówczas warto zaopatrzyć się w pompkę z wbudowanym manometrem i po prostu wozić ją zawsze ze sobą.

 

Przybliżone wartości dla poszczególnych typów rowerów

W przypadku rowerów przeznaczonych do jazdy terenowej , optymalne ciśnienie zalecane przez większość producentów opon waha się pomiędzy 1.9 a 4,5 bara. Ze względu na specyfikę podłoża jak kamienie, piach czy śliska nawierzchnia, opony powinny cechować się dobrą przyczepnością, a takie zapewnia m.in. odpowiednio niskie ciśnienie.

W przypadku rowerów miejskich i szosowych, kiedy większość trasy przebywa się na gładkich powierzchniach jak asfalt czy płyty betonowe, jazda powinna odbywać się na w miarę twardych oponach. Optymalne wartości zalecane przez większość producentów opon dla tego typu rowerów wahają się od 2,3 do 5,0 barów. Zanim jednak zabierzesz się do pompowania i sprawdzania wartości manometrem, warto dokładnie przyjrzeć się zaleceniom dedykowanym twojemu typowi opon.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel