2018-09-14

Co daje kreatyna?

Każdy bywalec siłowni czy amator sportu, któremu leży na sercu rozbudowa swojej masy mięśniowej, prędzej czy później będzie musiał pochylić się nad suplementami, by przynajmniej pobieżnie zorientować się o co w tym w ogóle chodzi. Pierwsze skojarzenie z samym pojęciem nie wypada najlepiej – zazwyczaj wszelkie wspomagacze kategoryzowane są z automatu jako doping czy nielegalne odżywki, dzięki którym rozbudowa masy mięśniowej odbywa się kosztem redukcji objętości mózgu. Tymczasem, jest to nie tylko krzywdzące, ale też błędne, bowiem mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że niektóre z suplementów, jak np. kreatyna, są substancjami naturalnie występującymi w ludzkim organizmie, pod postacią trzech aminokwasów – glicyny, metioniny i argininy.

Kilka faktów o kreatynie

W warunkach naturalnych kreatyna syntezowana jest w wątrobie i stamtąd krwiobiegiem zostaje doprowadzona do komórek mięśniowych, gdzie magazynuje się w formie fosfokreatyny. Jej zapas jest szczególnie istotny dla osób, zajmujących się sportami o charakterze beztlenowym, czyli wszelkiego rodzaju ćwiczeniami siłowymi, sprintami czy skokami o bardzo wysokiej intensywności. Rola fosfokreatyny polega bowiem na maksymalnie szybkiej regeneracji, dzięki której możliwy będzie dalszy wysiłek fizyczny. Bez tego enzymu i skomplikowanych procesów biochemicznych zachodzących w tym czasie na poziomie komórkowym, uprawianie powyższych sportów nie byłoby możliwe, szczególnie, że sporty o charakterze beztlenowym wymagają siły i szybkości. Wymaga to stałego i regularnego uzupełniania wykorzystanych zapasów fosfokreatyny.

Efekty przyjmowania kreatyny

Przyjmowanie syntetycznej kreatyny jest w stanie znacznie zwiększyć całkowity poziom fosfokreatyny w organizmie, dzięki czemu możliwe będzie wytwarzanie większej ilości energii podczas wykonywania ćwiczeń o charakterze beztlenowym. Innymi słowy, wzrasta nie tylko intensywność i jakość treningów, ale także siła i masa mięśniowa, co w prosty sposób przekłada się na osiągane wyniki. Co więcej, duże znaczenie ma także poziom wytrenowania, bowiem im jest on wyższy, tym więcej fosfokreatyny w formie suplementu jest w stanie zgromadzić organizm. Oznacza to, że jest ona polecana przede wszystkim osobom, które mają już doświadczenie w swoich dyscyplinach, ponieważ to właśnie u nich kreatyna przyniesie najlepsze efekty.

Dodatkowym efektem przyjmowania kreatyny (poza zwiększeniem siły i masy mięśniowej), jest także zwiększenie objętości mięśni. Dzieje się tak, ponieważ kreatyna, jako substancja osmotycznie czynna odgrywa znaczną rolę we wspomaganiu przenikania wody przez błony komórkowe. Dzięki temu, w komórkach mięśniowych nie tylko wrasta zapas fosfokreatyny, ale także znacznie zwiększają swoją objętość, dzięki większej ilości znajdującej się w nich wody. Jednak, wbrew pozorom, nie jest to wyłącznie wypełnienie mięsni wodą, bowiem w tym samym czasie komórki mięśniowe pobudzane są do syntezy białek i to głównie ten proces jest odpowiedzialny za wzrost masy i objętości mięśni. Syntetyczna kreatyna oddziałuje zatem na komórki mięśniowe dwojako: z jednej strony dostarcza im niezbędny zapas fosfokreatyny, zwiększając siłę i ilość energii potrzebnej do aktywności, z drugiej, ze względu na swój anaboliczny charakter, przyczynia się do wzrostu i objętości masy mięśniowej.

Czy kreatyna jest bezpieczna?

Przede wszystkim to jedna z najlepiej przebadanych substancji, służących do wspomagania organizmu w wysiłku sportowym. Jednak przez lata, narosły wokół niej mity i legendy, które nijak mają się do rzeczywistości i sprawiają, że kreatyna postrzegana jest jak doping. Tymczasem, kolejne badania tylko potwierdzają ustalone już fakty, które świadczą o tym, że jej stosowanie jest całkowicie bezpieczne.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel