2019-09-18

Dzieci i sport

Wrzesień to nie tylko czas powrotu do szkoły po wakacjach – wraz z rozpoczęciem roku szkolnego ruszają także zapisy na wszelkiego rodzaju zajęcia dodatkowe, w tym również sportowe. To także moment, w którym dziecko po aktywnie spędzonych wakacjach, zaczyna się coraz mniej ruszać – nie tylko ze względu na pogarszającą się pogodę, ale przede wszystkim przez obowiązki i konieczność wejścia w sztywne ramy szkoła/dom/lekcje. Tymczasem, uprawianie sportu i aktywność fizyczna u najmłodszym ma o wiele większe znaczenie niż mogłoby się wydawać i jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój małego człowieka. Ile tak naprawdę powinno ruszać się Twoje dziecko i czy godzina zajęć sportowych w tygodniu wystarczy?

Specjaliści z WHO wydali specjalny raport w którym twierdzą, że dzieci w wieku 5 lat wzwyż powinny codziennie spędzać minimum godzinę na uprawianiu jakiegoś sportu – nawet jeśli będzie on miał czysto rekreacyjny charakter. W dodatku, przez 5 dni w tygodniu dziecko powinno mieć zagwarantowany intensywny wysiłek fizyczny, który autentycznie je zmęczy. To wszystko teoretyczne wytyczne, jednak sprowadzają się do jednego – sport u najmłodszych jest konieczny dla ich prawidłowego rozwoju w każdym zakresie – zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

Warto również zauważyć, że WHO rozróżnia rekreacyjny ruch od faktycznego uprawiania sportu, stąd właśnie podział na ruch każdego dnia i ten, który prowadzi do zmęczenia. Do rekreacyjnego ruchu zaliczają się codzienne aktywności dziecka, takie jak skakanie, bieganie, zabawa w chowanego czy zwykłe wspinanie na placu zabaw. W przypadku uprawiania sportu z pomocą przychodzą właśnie zajęcia dodatkowe, podczas których aktywność dopasowana jest do wieku i stopnia zaawansowania dziecka.

Co ciekawe, również w Polsce została utworzona piramida aktywności fizycznej dla dzieci, która wzorowana na doskonale znanej piramidzie żywieniowej, ma pomóc rodzicom w planowaniu i kształtowanie zdrowych nawyków sportowych u dzieci. W prosty i przejrzysty sposób pokazuje ona jakie aktywności fizyczne powinny być proponowane dzieciom i jak często. Całą piramidę znajdziecie na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, warto jednak wiedzieć, że jednym z jej głównych założeń jest zapewnienie dzieciom codziennych spacerów i aktywności na placu zabaw. Dopiero na drugim miejscu znajdują się takie aktywności jak jazda na rowerze, na rolkach czy hulajnodze i według NCEŻ powinny być wykonywane od 3 do 5 razy w tygodniu.

Wspomniane już wcześniej aktywności mające na celu porządne zmęczenie dziecka, ale przede wszystkim wpływające na wytrzymałość, siłę i rozciągające, powinny być wykon wykonywane od dwóch do trzech razy w tygodniu. W tej kategorii mieszczą się więc wszystkie kategorie tańców, gimnastyka, sporty wodne oraz sporty walki. Z powyższej piramidy oraz z zaleceń naukowców WHO jasno wynika, że dla prawidłowego rozwoju dziecka w każdej dziedzinie, potrzebny jest codzienny ruch i aktywne spędzanie czasu, niezależnie od tego czy odbywa się on na grupowych, zorganizowanych zajęciach czy w rodzinnym gronie.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel