2018-04-16

Jakiego sprzętu potrzebujesz, żeby zacząć biegać?

Chcąc rozpocząć swoją przygodę z bieganiem, możesz czuć się nieco przytłoczony ogromem informacji, porad i wskazówek od bardziej doświadczonych biegaczy, odnośnie do sprzętu, butów czy motywacji. Niemniej, jedną z największych zalet biegania jest to, że do tego, by zacząć biegać, wcale nie potrzebujesz supersprzętu i profesjonalnych gadżetów. Zasadniczo, najważniejszą rzeczą jest motywacja oraz to, by zrobić pierwszy krok – i po prostu pójść pobiegać. Cała reszta to tylko wspomagacze. Ważne, żeby robić to w swoim tempie, przestając marsz z krótkimi epizodami sprintu i wsłuchując się w organizm. Nie ma nic gorszego niż ambitnie wystartować i skończyć po kilku minutach z kontuzją, która uniemożliwi czasowo lub trwale kontynuowanie treningów.

Mimo, że większość sprzętu joggingowego przeznaczona jest dla bardziej zaawansowanych biegaczy, jest kilka rzeczy, bez których dla własnego zdrowia, lepiej w ogóle nie podejmować treningów. Jedną z nich są odpowiednie buty do biegania. Oczywiste jest, że trampki czy buty, w których chodzi się na co dzień, nie nadają się do biegania, jednak całkiem spora grupa początkujących biegaczy jest zdania, że zwykłe sportowe buty kupione w promce w hipermarkecie wystarczą. Tymczasem, nie tylko nie wystarczą, ale mogą także zagrozić Twojemu zdrowiu i skutecznie pozbawić motywacji do biegania. Buty dobrze jest dobrać przede wszystkim pod kątem rodzaju powierzchni, na której będziesz trenować. W zależności od tego czy będzie to ubita alejka w parku, ściółka w lesie czy twarda betonowa ścieżka, powinieneś zorientować się w stopniu amortyzacji, jaki zapewnia konkretny model obuwia do biegania. Kolejna kwestią jest rozmiar butów do biegania i tu sporo początkujących popełnia ten sam błąd – kupuje buty idealnie dopasowane, nie pozostawiając miejsca na naturalnie zachodzące podczas biegania procesy czyli przesuwanie się stopy do przodu i puchnięcie stopy. Zarówno pierwsza, jak i druga kwestia to naturalne konsekwencje biegania i nie ma co z tym walczyć – jedyną opcją by uniknąć przykrych następstw, takich jak stłuczenie palców czy dyskomfort, jest kupno większego niż zazwyczaj modelu. Standardowy luz to ten rzędu 1-15 cm. Niebagatelne znaczenie ma także indywidualny kształt stopy i dostosowanie rodzaju butów do biegania do wagi. Jeśli ciężko Ci samemu ocenić kształt, z pewnością pomoże Ci w tym doświadczony sprzedawca lub wzór dostępny w Internecie.

Kolejnym, niezbędnym elementem wyposażenia początkującego biegacza jest bielizna termiczna. Wiadomo, że zaczynając trenować jakikolwiek sport i nie do końca będąc pewnym, czy złapiemy bakcyla, niekoniecznie chcemy ładować się w koszty i kupować specjalistyczne ubranie. Mimo wszystko bielizna termiczna, a w przypadku rozpoczęcia treningów np. wiosną, także softshell czy polar, jest całkowicie uzasadnionym wydatkiem. Po pierwsze, Twój stary dres może i prezentuje się całkiem nieźle, ale w momencie gdy zaczniesz ćwiczyć i się spocisz (a spocisz się na pewno!), będziesz w duchu przeklinał jego 100%. To najgorszy z możliwych materiałów do trenowania, ponieważ chłonie wilgoć, nasiąka nią i bardzo długo schnie. Dzięki takim właściwościom efekt mokrej, zimnej szmaty przyklejony do pleców gwarantowany. Bielizna termiczna dostosowana do pory roku pozwoli nie tylko zachować suchą skórę i doskonały komfort, ale także zapobiegnie wyziębieniu organizmu i będzie Ci w niej po prostu komfortowo. To czy zdecydujesz się tylko na legginsy termo aktywne i koszulkę, czy cały termo aktywny komplet ze skarpetkami na czele, zależy tylko od Twoich preferencji. Tak czy inaczej, warto w nie zainwestować już na wstępie – nawet jeśli bieganie nie przypadnie Ci do gustu, z powodzeniem wykorzystasz je podczas każdej innej aktywności fizycznej.

Gadżetem, który zdecydowanie jest polecany nawet osobom, które dopiero zaczynają biegać, zdecydowanie jest pulsometr. Działa on trochę na zasadzie osobistego trenera, a przede wszystkim da Ci większość świadomość możliwości Twojego organizmu. Korzystanie z pulsometru pomaga śledzić postępy, monitorować przebieg treningu i pracę serca, a także skutecznie planować ilość i jakość treningów jakie są potrzebne do osiągania jeszcze lepszych rezultatów.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel