2019-11-08

Kettlebell

Jeszcze kilka lat temu Kettlebelle były zupełnie nieznanym akcesorium treningowym, a rolę pełnoetatowych ciężarków w treningu siłowym pełniły stare, dobre hantle. Dziś to już przeszłość – bo każda siłownia i każdy club fitness wyposażony jest w przynajmniej kilka sztuk, dostępnych w najróżniejszych rozmiarach. Dzięki temu, może korzystać z nich praktycznie każdy i dostosowywać rodzaj wysiłku do stopnia zaawansowania. Ale od początku – czym właściwie jest kettlebell?

Kilka faktów na temat kettlebella.

Na pierwszy rzut oka sprawa jest oczywista – kettlebelle to po prostu charakterystyczny rodzaj ciężarka, wyposażony w spory uchwyt i posiadający spłaszczoną podstawę. Wiele osób sądzi, że kettlebelle to nowocześniejsza wersja tradycyjnych hantli, tymczasem różni je prawie wszystko. W klasycznych hantlach środek ciężkości ustawiony jest tak, że w efekcie do pracy zaangażowane są tylko niektóre partie mięśniowe, dlatego też trening z nimi posiada znaczne ograniczenia. Minusem treningu z hantlami jest także mięsnie pracują wyłącznie w określonym zakresie i nie są angażowane w 100% - co skutkuje tym, że masa mięśniowa wolniej przyrasta. Tymczasem, kettlebelle wykorzystują lekko przesunięty środek ciężkości, który sprawia, że podnosząc go (tak ja to robimy np. z hantlami) – angażujemy do pracy wszystkie mięśnie przedramienia. Dzieje się tak dlatego, że kettlebell wymusza ciągłe wyrównywanie balansu ciała, co ostatecznie przekłada na to, że do pracy zaangażowane jest całe ciało.

Co do samych kettlebelli – wbrew pozorom nie jest to wcale nowy wynalazek. Na pewno kojarzysz zdjęcia atletów z początków XX wieku, którzy dzierżą w dłoniach kulę z charakterystyczną rączką. Historia tego typu sprzętu liczy sobie już ponad 200 lat, i co ciekawe – swoje początki ma w Rosji, gdzie kettlebelle były wykorzystywane w treningu przez żołnierzy. Wpływ kettlebellów na siłę, szybkość i wytrzymałość jest potwierdzony w wielu niezależnych badaniach naukowych, w tym przeprowadzonych przez rosyjskich badaczy na żołnierzach. Okazuje się, że treningi z kettlebellami dają lepsze efekty niż jogging czy podnoszenie ciężarów! Poza tym trening z ich wykorzystaniem angażuje do pracy wszystkie mięśnie, również te, które zazwyczaj rzadko są wzmacniane podczas treningów. Przede wszystkim jednak ćwiczenia z kettlebellami to tani, prosty, skuteczny sposób na trening.

Trening z kettleballami - efekty

W przeciwieństwie do tradycyjnych treningów skupiających się na wybranych grupach mięśniowych, kettlebelle nie współpracę wszystkich mięśni między sobą, co sprawia, że sylwetka rozwija się harmonijnie i spójnie. Dodatkowo w zależności od wybranego rodzaju treningu możliwa jest rozbudowa masy mięśniowej lub poprawa siły i wytrzymałości bez rozbudowywania mięśni – wszystko zależy od efektu, jaki chcesz osiągnąć. Możesz zdecydować się tylko na trening siłowy, tylko cardio lub połączyć oba rodzaje – wszystko zależy od Ciebie. Jak już wspomnieliśmy ten rodzaj aktywności angażuje praktycznie wszystkie grupy mięśni, a im więcej ich pracuje, tym szybciej organizm spala kalorie. Jeśli więc masz nieco zbędnego tłuszczu, z którym zamierzasz się rozprawić, te niepozorne odważniki są właśnie dla Ciebie.

Trening z kettlebellami wymaga nieustającego utrzymywania balansu i równowagi, skutkiem czego nie tylko rozwija to umiejętność ich utrzymania, ale także poprawia się ogólna motoryka, świadomość ciała i koordynacja ruchowa. Ponad to kettlebelle doskonale sprawdzają się jako środek zapobiegawczy przeciwko bólom kręgosłupa i wadom postawy, dlatego jeśli masz skłonność do którejś z tych przypadłości warto wykorzystać korzyści płynące z treningów z tym akcesorium.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel