2019-02-20

Kupujemy rower cz. I – na co zwrócić uwagę?

Sezon rowerowy zbliża się wielkimi krokami, nic więc dziwnego, że pytanie zawarte w tytule to hasło, które jest obecnie jednym z najczęściej wypisywanych w wyszukiwarki. Co prawda sam zakup roweru do skomplikowanych nie należy, jednak wybór jest tak duży a potrzeby tak zróżnicowane, że osoby, które robią to pierwszy raz mogą czuć się nieco zdezorientowane. Dziś przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii, na które warto zwrócić uwagę kupując rower.

Cena

Jest to jedno z pierwszych kryteriów, bowiem najczęściej z góry zakładamy jaką cenę jesteśmy skłonni wydać na nowe dwa kółka. Idealnym rozwiązaniem byłoby znalezienie roweru, który nie ogołoci portfela a jednocześnie spełni wszystkie założone wcześniej kryteria i będzie spełniał wymagania.

Nie jest tajemnicą, że w przypadku rowerów cena jest dość mocno uzależniona od jakości, dlatego już na wstępie warto sobie zadać pytanie, ile czasu planujemy spędzić na jeździe rowerem. Ogólna zasada jest prosta – im więcej, tym więcej warto wydać na wymarzony jednoślad. Dlatego, jeśli masz w planach wykorzystywać rower do dłuższych przejażdżek niż te do piekarni po bułki, stanowczo odradzamy kupno roweru z hipermarketu. Nie zdziw się jednak, jeśli któregoś poranka, rower z wystawki odmówi posłuszeństwa nawet na tak krótkiej trasie – sprzęt z marketu to korpus najmarniejszej jakości i równie słabe podzespoły. Warto za to polować na promocję czy dodatkowe rabaty np. za zapisanie się do newslettera w sklepach sportowych z prawdziwego zdarzenia, które oferują sprzęt rowerowy od uznanych producentów.

Określając cenę, jaką chcemy przeznaczyć na zakup roweru, wiele osób bierze pod uwagę kupno używanego sprzętu z drugiej ręki. Chociaż może się zdarzyć, że okazja będzie kusząca, warto wziąć pod uwagę korzyści płynące z kupna nowego roweru w autoryzowanym sklepie – nowy sprzęt to kilkuletnia gwarancja i pewność, że wszystkie elementy są nowe i nie trzeba ich wymieniać w związku ze zużyciem. To dwa koronne argumenty przemawiające za tym, że kupno nowego roweru jest zdecydowanie lepszą decyzją, niż inwestowanie w używany.

Rodzaj roweru

Typów rowerów jest tyle, że faktycznie można się w tym pogubić. Najpopularniejsze z nich to oczywiście górale, szosówki, crossówówki, trekkingówki czy rowery miejskie, podział na poszczególne rodzaje stale się rozrasta. Aby odpowiednio dobrać rower do swoich potrzeb należy przede wszystkim zadać sobie pytanie w jakich warunkach będzie on używany. Planujesz jeździć po asfalcie, bezdrożach, parkowych alejkach czy może po górach? A może szukasz czegoś, co sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na leśnej, pełnej wertepów drodze? Wolisz na rowerze stabilną , wyprostowaną pozycję i jednostajne tempo czy szybką jazdę w sportowym stylu? Najbardziej uniwersalnymi rowerami, które mogą stanowić doskonałą bazę pod późniejsze modyfikacje, są rowery crossowe i rowery trekkingowe. Warto jednak wspomnieć, że to na jakim sprzęcie najlepiej Ci się jeździ można określić po próbnej jeździe, stąd warto wypróbować kilka modeli przed podjęciem ostatecznej decyzji.

 

Materiał, z jakiego wykonana jest rama i waga roweru

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że waga roweru nie jest aż tak istotna w ogólnej ocenie, jednak tylko do momentu, kiedy będziesz musiał wnosić go kilka razy w tygodniu do mieszkania. Waga roweru bierze się przede wszystkim z materiału z jakiego wykonana została rama oraz rodzaju kół. Dlatego też, jeśli mieszkasz wyżej niż na parterze lub podczas jazdy planujesz pokonywać strome podjazdy, warto wybrać rower którego podniesienie nie będzie wielkim wyczynem.

Materiał z jakiego wykonana została rama roweru ma znaczenie nie tylko w kwestii jego końcowej wagi. Najpopularniejszymi materiałami są aluminium, karbon i stal, choć w sklepach rowerowych można znaleźć czasem ramy wykonane z nieco bardziej egzotycznych surowców.

Zaletą stalowej ramy bez wątpienia jest to, że dobrze tłumi drgania i stosunkowo łatwo ją naprawić. Sporą wadą natomiast fakt, że jest ciężka, co może być istotne ze względów opisanych powyżej. Dużo lżejszą opcją jest rower z aluminiową ramą, która jest lżejsza ale także sztywniejsza, co sprawia, że jej właściwości amortyzujące są niższe. Ramy wykonane z karbonu są najlżejsze i dobrze tłumią drgania, jednak jest najdroższy ze wszystkich surowców i stosunkowo trudno go naprawić w razie jakiejkolwiek awarii.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel