2019-07-10

Kupujemy rower elektryczny

Kiedy ostatnim razem pisaliśmy o rowerach elektrycznych, stanowiły one niewielki odsetek jednośladów poruszających się po ulicach, a ich użytkownicy uważani byli za leniuchy, którym nie chce się pedałować. Od tego czasu zmieniło się niemal wszystko – od postrzegania rowerów elektrycznych, po coraz większe zainteresowanie tego typu sprzętem, a kończąc na ich cenie. Rower elektryczny przestał być egzotycznym wynalazkiem, a jego możliwości wspomagające tradycyjną jazdę docenia coraz więcej osób. Jeśli marzy ci się własny rower z napędem elektrycznym, poniżej znajdziesz wskazówki, które ułatwią znalezienie dla siebie idealnego modelu.

Rower elektryczny a prawo

To czy jakiś pojazd jest uznawany za rower elektryczny czy nie, nie zależy od chciejstwa producenta, chociaż fantazja w nazewnictwie bywa imponująca. Niemniej, to do ciebie należy ustalenie, czy dany pojazd jest rowerem elektrycznym, co dokładnie reguluje Prawo o ruchu drogowym. Dlatego, zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź maksymalną moc silnika oraz maksymalną prędkość wspomagania. Istotny jest także fakt, czy podczas jazdy na rowerze elektrycznym wymagane jest pedałowanie – choć brzmi to absurdalnie, istnieją takie, w których nie jest to wymagane – w takim jednak przypadku, jednoślad nie jest w rozumieniu prawa uznawany za rower i obowiązują go zupełnie inne przepisy. Dla jasności, odpowiedni fragment znajdziecie tutaj:

Rower – pojazd (…) poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V, o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Każde odstępstwo od powyższego, czyli zarówno większa moc, większa prędkość czy wspomniany już brak konieczności pedałowania, oznacza, że sprzęt należy traktować w kategorii motoroweru. A tu wchodzi już konieczność rejestracji, ubezpieczenia i obowiązkowej jazdy w kasku.

Parametry roweru elektrycznego

Skoro już ustaliliśmy jak prezentuje się rower elektryczny w świetle przepisów, warto przyjrzeć się temu, jakie parametry są pożądane. Pierwszą rzeczą, której należy się przyjrzeć jest lokalizacja silnika – może być on zamontowany zarówno w przedniej, jak i w tylniej piaście koła, chociaż zdarzają się także droższe modele z silnikiem montowanym centralnie. Najczęściej spotykane są napędy montowane w przedniej piaście, które ma tę podstawową zaletę, że pozwala na zastosowanie dowolnego napędu. To rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim w rowerach typu miejskiego, na których nie rozwija się zawrotnych prędkości. Silnik w tylnej piaście charakteryzuje się większym momentem obrotowym, jednak dociąża tyle koło, które jest już obciążone ciężarem jadącego i akumulatora.

Pojemność i rodzaj akumulatora

Obecnie w rowerach elektrycznych montuje się dwa typy akumulatorów – żelowe oraz litowo-jonowe. Pierwszy rodzaj stosowany jest głównie w rowerach z niższej półki ze względu na stosunkowo niską ceną. Ich zasadniczym minusem jest jednak kilkukrotnie większa, niż w przypadku baterii litowo-jonowych, waga. Wbrew pozorom to ma znaczenie, szczególnie jeśli nie mieszkasz na parterze. Tego typu rowery mogą ważyć nawet 30 kg, co znacznie zmniejsza przyjemność z jazdy. Najlepszym i najpopularniejszym rozwiązaniem w zakresie akumulatorów są baterie litowo – jonowe, które są zdecydowanie lżejsze, niż ich żelowe odpowiedniki. Ich kolejną cechą jest fakt, że nie są wrażliwe na doładowywanie, warto więc podłączać je do gniazdka nie czekając na całkowite rozładowanie. Porównując pomiędzy sobą poszczególne pojemności akumulatorów należy patrzeć na watogodziny, które określają napięcie akumulatorów. Większe napięcie to przede wszystkim mniejsze straty energii, wyższa prędkość przy zachowaniu momentu obrotowego oraz znacznie większa sprawność pojazdu.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel