2018-12-25

Latarka czołowa – jak ją wybrać i komu jest potrzebna?

Latarka czołowa to jeden z tych gadżetów sportowych, który z początku może wydawać się być zbędnym gadżetem, zwłaszcza jeśli przygodę ze sportem rozpoczyna się od siłowni lub latem. Większość ludzi zresztą wciąż kojarzy czołówki przede wszystkim z grotołazami i górnikami, choć prawda jest taka, że zyskują coraz większą popularność również wśród osób regularnie trenujących w trudnych warunkach – we mgle, po zmroku czy podczas opadów deszczu czy śniegu. Nadejście jesieni to moment, w którym coraz więcej osób przekonuje się do latarek czołowych – głównie dlatego, że umożliwiają one trenowanie praktycznie o każdej porze dnia, niezależnie od panujących warunków. Jeśli więc nie chcesz się ograniczać i trenować jedynie w ciągu dnia, na siłowni lub w dobrze oświetlonych miejscach – czołówka jest właśnie tym, co pozwoli Ci bezpiecznie zrobić trening, bez obaw o własne bezpieczeństwo.

Światło

Głównymi i podstawowymi warunkami jakie powinna spełniać latarka czołowa są niska waga, duży zasięg emitowanego światła i jego moc. Jasność światła to parametr, który w specyfikacji określony jest w lumenach. W standardowych i uniwersalnych modelach czołówek moc oscyluje w przedziale od 100 do 200 lumenów, co pozwala oświetlić drogę przed sobą na odległość około 4 metrów. Jednak na rynku można znaleźć również czołówki, które wyposażone są w lampy świecące z dużo większą mocą np.700 lumenów. Warto jednak przed zakupem zastanowić się do czego właściwie jest potrzebna czołówka, w jakim terenie zamierzamy trenować i czy tak duża moc lampy, emitująca tak mocny snop światła, rzeczywiście jest nam niezbędna. Szacuje się, że do wieczornego treningu biegowego lub trekkingu w nieoświetlonych miejscach optymalnym rozwiązaniem jest czołówka wyposażona w lampę o mocy 320 lumenów.

Jeśli jednak potrzebujesz profesjonalnej latarki czołowej, która sprawdzi się w różnych warunkach i będzie służyła podczas wielu aktywności, dobrym rozwiązaniem są czołówki posiadające możliwość ustawienia optymalnego trybu oświetlenia. Dzięki temu, w zależności od potrzeb czy panujących warunków, można dopasować wybraną odległość świecenia, co przekłada się także na czas pracy baterii.

Mocowanie, waga i zasilanie

Wybierając czołówkę, warto wziąć pod uwagę główną aktywność, do której będzie ona wykorzystywana. Przykładowo, podczas treningu biegowego dobrze jest wybrać dość mocną, a zarazem lekką czołówkę, która doskonale będzie oświetlała drogę, jednocześnie nie powodując dyskomfortu. Przed zakupem warto zatem nie tylko sprawdzić wagę i moc produktu, ale także jego mocowanie. Większość czołówek mocowana jest na głowie za pomocą szerokiego i elastycznego pasa, posiadającego także możliwość regulacji. W przypadku cięższych modeli, przeznaczonych do trekkingu górskiego czy nocnej jazdy rowerem, latarki najczęściej wyposażone w dodatkowy pas przebiegający od czoła do potylicy. Takie mocowanie sprawia, że latarka trzyma się pewniej i jest bardziej stabilna, co jest szczególnie istotne zwłaszcza podczas wymagających dyscyplin np. chodzenia po jaskiniach.

Istotnym parametrem jest także sposób w jaki czołówka jest zasilana. Większość z dostępnych na rynku modeli zasilana jest popularnymi bateriami paluszkami, najczęściej typu AAA. Istnieją jednak czołówki, posiadające wbudowany w obudowie wewnętrzny akumulator, ładowany za pomocą kabla USB. Jest to rozwiązanie tańsze i bardziej ekologiczne, jednak wymaga dostępu do prądu, co zwłaszcza w ekstremalnych warunkach może być minusem.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel