2019-01-18

Minimalistyczna siłownia w zaciszu własnego domu – jak ją urządzić?

Po corocznym styczniowym oblężeniu siłowni i klubów fitness, wiele osób zastanawia się czy nie dałoby się urządzić siłowni we własnych czterech ścianach i niewielkim kosztem. Mogłoby się wydawać, że do budowania muskulatury, zwiększenia siły i wydolności organizmu potrzeba dużej przestrzeni i kosztownego, specjalistycznego sprzętu do ćwiczeń. Tymczasem, doskonałe efekty można osiągnąć na zaledwie kilku metrach kwadratowych, wykorzystując do tego zaledwie kilka prostych przyrządów, których koszt nie przekroczy 500 złotych. Za ich pomocą można wykonać pełnowartościowy trening siłowy, o każdej porze dnia, bez konieczności kupowania karnetów, czekania na przyrządy czy konieczności dojazdów.

Do stworzenia domowej, minimalistycznej siłowni nie potrzebujesz wiele. Wystarczy kilka sztuk podstawowego sprzętu, który z powodzeniem zastąpią wielkogabarytowe sprzęty. Jednym z podstawowych akcesoriów, które przydadzą się nie tylko jako ochrona paneli, desek czy wykładziny, ale także jako antypoślizgowe podłoże do ćwiczeń, jest specjalna mata do ćwiczeń. Najwygodniejsza jest w formie kwadratowych puzzli, które można dowolnie ze sobą łączyć, tworząc odpowiednią powierzchnię. Taka mata stanowi doskonałą izolację od chłodnej podłogi, wygłusza i amortyzuje, dlatego sprawdzi się świetnie także jako podstawka do cięższego sprzętu w przyszłości. Zwykle tego typu maty wykonane są z pianki EVA, która ze względu na swoje właściwości jest szeroko wykorzystywana nie tylko w klubach fitness, ale także przy produkcji wszelkiej maści izolacji. Grubość podstawowego panelu zwykle wynosi około 12 mm, jednak ze względu na swoją elastyczność i właściwości izolacyjne, świetnie sprawdzi się jako mata do wykonywania pompek, brzuszków czy planku. Kolejna zaleta maty to fakt, że stanowi ochronę podłogi przed przedmiotami do ćwiczeń, takimi jak kettle czy hantle.

Jednym z podstawowych narzędzi, umożliwiających szybkie zbudowanie masy mięśniowej na plecach i w barkach, jest drążek do ćwiczeń. Banalny w swej prostocie i niezwykle skuteczny drążek rozporowy, doskonale wspiera także inne partie mięśniowe, takie jak mięśnie brzucha i nóg. Na rynku jest kilka rodzajów drążków do ćwiczeń, od podstawowych rozporowych po wielofunkcyjne drążki czy modele przeznaczone do podwieszania do ścian czy sufitu. Regularne ćwiczenia na drążku pozwolą Ci w szybkim czasie rozbudować mięśnie pleców i rąk, wzmacniając przy okazji wytrzymałość.

Kolejne przydatne w domowej siłowni akcesorium do ćwiczeń, to zyskujące w naszym kraju coraz większą popularność, kettlebelle. Mimo, że są to po prostu odważniki kulowe, mają przesunięty środek ciężkości, dzięki czemu ćwicząc z nimi można rozwinąć i wzmocnić niemal każdą partię mięśni. Kettlebelle dostępne są w różnych wariantach i o różnej wadze, ich odpowiedni dobór jest kluczowy dla skutecznego treningu.

Równie ważne co zasadniczy trening, są także ćwiczenia rozciągające, które przyniosą ulgę zmęczonym mięśniom, poprawią elastyczność i zapobiegną powstawaniu mikrourazów. Doskonałymi narzędziami, które usprawnią przeprowadzanie potreningowych ćwiczeń rozciągających jest przede wszystkim prosty wałek do masażu, czyli roller. Używanie go po zakończeniu ćwiczeń zwiększy tempo regeneracji tkanek i zniweluje ewentualne skutki przetrenowania, jak zakwasy. Co ciekawe, ten przyrząd świetnie sprawdzi się także jako element przygotowujący do treningu. Dynamiczny masaż rollerem, pozwoli podnieść temperaturę w tkankach oraz zwiększy ich elastyczność, co przełoży się na lepszą pracę mięśni podczas zasadniczego treningu.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel