2019-05-23

Napoje izotoniczne

To, że człowiek powinien wypijać w ciągu doby około 2,5-3 litrów wody jest oczywiste. Od dawna prowadzone są kampanie, które mają wyrobić w nas dobre nawyki co do spożywania odpowiedniej ilości płynów, w szczególności wody. Sama świadomość tego, ile powinno wypijać się wody jednak nie wystarczy, zwłaszcza jeśli czynnie uprawiasz jakikolwiek sport. Okazuje się, że już podczas codziennego funkcjonowania człowiek traci od 25 do 50 mililitrów wody na godzinę. Podczas uprawiania sportu, te wartości jeszcze wzrastają, wprost proporcjonalnie do intensywności ćwiczeń.

Dlatego też regularne nawadnianie, zwłaszcza w czasie aktywności fizycznej i podczas upałów jest tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pierwsza faza odwodnienia przebiega zwykle bezobjawowo, choć w organizmie dochodzi już do zakłóceń przemiany materii, pracy układu krwionośnego oraz do rozregulowania gospodarki elektrolitowej. Już odwodnienie na poziomie 2% prowadzi do znacznego zmniejszenia wydolności organizmu i spowolnienia jego funkcji życiowych.

Tak jak wspomnieliśmy, nawadnianie jest szczególnie istotne podczas intensywnego wysiłku fizycznego. W zależności od rodzaju i intensywności wykonywanych ćwiczeń, a także od temperatury otoczenia i indywidualnych predyspozycji w trakcie jednego treningu możemy stracić nawet 2 litry wody. Dlatego, aby temu zapobiec, należy zadbać o odpowiednie nawodnienie zarówno przed treningiem, w jego trakcie a także po nim. Dotychczas to woda była najchętniej wybieranym przez sportowców płynem, jednak od jakiegoś czasu prym wiodą napoje izotoniczne. W czym tkwi sekret izotoników i czy warto je pić podczas ćwiczeń?

Napoje izotoniczne – skład i działanie

Głównym zadaniem napojów izotonicznych jest przede wszystkim uzupełnienie utraconej wraz z potem wody oraz wyrównanie poziomu elektrolitów i mikroelementów. Ich podstawowym składnikiem (poza wodą) są cukry w ilości około 6%, które stanowią najprostsze i najlepiej przyswajalne źródło energii dla organizmu. Jednocześnie, cukry nie tylko dodają cialu energii do działania, ale przede wszystkim przyspieszają wchłanianie się wody. Dodatkowymi elementami, wchodzącymi w skład napojów izotonicznych jest m.in. sód, odpowiedzialny za lekkie zwiększenie pragnienia, co w prosty sposób przekłada się na ilość wypitego płynu i w konsekwencji na nawodnienie organizmu. Dodatkowo praktycznie wszystkie napoje izotoniczne wzbogacone są także o sole mineralne oraz elektrolity, takie jak magnez, chlor czy potas. Dzięki zawartości tych wszystkich składników, organizm nie tylko dostaje podczas treningu porządny zastrzyk energii, ale przede wszystkim uzupełniony zostaje poziom płynów a do ustroju zostają dostarczone niezbędne składniki mineralne.

Jak pić, żeby się napić?

Uważa się, że pragnienie jest naturalnym sposobem organizmu na to, by przypomnieć, że czas najwyższy napić się wody. Tymczasem, jeśli już odczuwamy pragnienie, zazwyczaj odwodnienie organizmu sięga już około 3%. Wydaje się, że to niewiele, jednak równie niewiele wystarczy by umrzeć – zaledwie 15%. Dlatego, jeśli odczuwasz wzmożone pragnienie podczas treningu, warto sięgnąć po izotonik i przyjrzeć się swoim nawykom związanym z piciem wody. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku uprawiania sportu należy wypijać około 250 do 500 mililitrów płynu na około pół godziny przed rozpoczęciem aktywności. Równie ważna jest technika nawadniania podczas ćwiczeń – należy wypić w ich trakcie od 250 do 450 mililitrów napoju izotonicznego lub wody, dozując ją sobie i pijąc co kilka minut. Po skończonym treningu warto wypijać szklankę wody lub napoju izotonicznego w regularnych odstępach co około 20 minut. Tyle wystarczy by przywrócić gospodarkę elektrolitową i zachować doskonałe nawodnienie organizmu.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel