2019-06-17

Pedałowanie podczas jazdy na rowerze

Jazda na rowerze to samo zdrowie – dzięki niej poprawia się kondycja, funkcjonowanie całego organizmu oraz samopoczucie. Jest też stosunkowo bezpieczna pod względem urazowym – wbrew pozorom kontuzje podczas amatorskiej jazdy na rowerze zdarzają się dużo rzadziej niż podczas np. biegania czy fitnessu. Niemniej zdarzają się, szczególnie podczas pokonywania długich tras, dlatego warto zawczasu poświęcić czas na opanowanie prawidłowej techniki jazdy na rowerze. Chociaż może się to wydawać absurdalne, bo większość osób uczy się jazdy w okolicach 5/6 roku życia, to okazuje się, że prawidłowa technika w wielu przypadkach pozostawia wiele do życzenia.

Według specjalistów zajmujących się fizjoterapią i urazami sportowymi, najwięcej kontuzji w amatorskim kolarstwie ma charakter przeciążeniowy. Z tego względu ich zdecydowana większość dotyczy w głównej mierze stawów kolanowych. Wynika to bezpośrednio ze specyfiki jazdy na rowerze, podczas której najintensywniej pracują nogi, poruszając się w trybie wyprostu i zgięcia właśnie stawu kolanowego. Warto zaznaczyć, że to właśnie specyficzna praca nogi podczas pedałowania na rowerze jest główną przyczyną problemów z kontuzjami w obrębie stawu kolanowego. Jednak prawidłowa technika pedałowania to nie tylko mniejsze ryzyko urazu, ale przede wszystkim szybsza jazda i mniejszy wysiłek dla organizmu.

Jak prawidłowo pedałować?

Tak się składa, że efektywne i równe pedałowanie zaczyna się już w momencie prawidłowego dopasowania roweru.  Kluczowym elementem jest optymalne ustawienie siodełka rowerowego, które umożliwi maksymalne wykorzystanie twoich możliwości. Co ciekawe, zbyt wysoko podniesione siodełko uniemożliwi wykorzystanie całego potencjału energetycznego i spowoduje średnio komfortową pozycję podczas jazdy, mogącą skutkować np. kontuzją i przeciążeniem ścięgna Achlilesa. Z kolei zbyt nisko ustawione siodełko to prosty sposób na przeciążenie kolana. Optymalne ustawienie siodełka można osiągnąć metodą prób i błędów, pamiętając przede wszystkim o tym, by w momencie pionowego ustawienia korb, noga była delikatnie ugięta w kolanie w zakresie od 25 do 35 stopni.

Prawidłowo ustawione siodełko uniemożliwi bujanie się miednicy i spowoduje, że zarówno cały korpus, jak i miednica będą stabilne. Ze względu na to, że pedałowanie jest specyficznym ruchem wywodzącym się z miednicy, stabilizacja jej oraz górnej części ciała jest kluczową kwestią, umożliwiająca efektywne pedałowanie.

Niezwykle istotną kwestią w przypadku efektywnej jazdy jest także pedałowanie z wykorzystywaniem pełnego zakresu ruchu. Można go uzyskać przede wszystkim wykorzystując pedały zatrzaskowe. Umożliwia to przede wszystkim podciągnięcie stopy wraz z pedałem rowerowym do góry i pełne kontrolowanie całego ruchu, nie tylko nacisku. Opanowanie tzw. Jazdy na okrągło najłatwiej przychodzi podczas jazdy z wysoką kadencją i dołączeniem lekkiego obciążenia. Przydatne jest także trenowanie jej na trenażerze lub wykonywanie ćwiczeń poprawiających efektywność ruchu.

Prawie w każdym tekście o prawidłowej technice kolarskiej, pojawia się enigmatyczne słowo kadencja. Dla niewtajemniczonych – kadencja to inaczej ilość obrotów korbą na minutę, uzależniona przede wszystkim od specyfiki terenu, po jakim się poruszasz. Warto przy tym wspomnieć, że najzdrowsza, najbardziej efektywna i ekonomiczna jazda to taka, na wysokiej kadencji przy wartościach rzędu 90/100 obrotów na minutę.

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel