2019-04-19

Pedały platformowe czy zatrzaskowe?

Zwykle jest tak, że kupujemy rower w całości i nie kombinujemy z modyfikowaniem jego podzespołów. Czasem jednak, z jakiegoś powodu części rowerowe należy wymienić ze względu na zużycie lub na to, że po prostu nam nie odpowiadają. Warto wiedzieć, że pedał pedałowi nierówny, a wybór jaki mamy w sklepie nie ogranicza się jedynie do podstawowych i najpopularniejszych modeli platformowych.

Żeby rozpocząć rozważania na temat tego, jakie pedały rowerowe wybrać, warto się zorientować co oferuje rynek. Najchętniej wybierane pedały, to te, które znajdują się w większości modeli rowerów przeznaczonych do jazdy miejskiej oraz rekreacyjnej. Tego typu „zwykłe” pedały, zazwyczaj wykonane są z tworzywa sztucznego i wyposażone w metalowe elementu. Istnieją także modele wykonane w całości z aluminium lub stali, choć te ostatnie są już praktycznie na wymarciu. Modele wykonane z aluminium zwykle wyposażone są także w antypoślizgowe, gumowe wypustki, dzięki którym ten typ doskonale sprawdza się w downhillu lub w rowerach typu BMX. Istnieje jeszcze drugi rodzaj pedałów, tzw. pedały zatrzaskowe, które stosuje się przede wszystkim w rowerach szosowych, MTB oraz w kolarstwie typu cross-country. Wynika z tego prosty wniosek – nawet jeśli pedały na pierwszy rzut oka zdają się niczym od siebie nie różnić, w rzeczywistości różnice pomiędzy nimi są istotne a ich specyfika znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Pedały platformowe

To model, który najczęściej spotykany jest w tzw. „zwykłych” rowerach – dziecięcych i przeznaczonych do jazdy rekreacyjnej. Zazwyczaj w najprostszej wersji należą także do podstawowego wyposażenie większości nowych rowerów. Ich kształt jest stosunkowo płaski, istotną cechą charakterystyczną jest także to, że pedały platformowe nie posiadają sztywnego połączenia z butami/ Czasem ten model pedałów wyposażony jest w antypoślizgowe wypustki lub specjalne ząbki, które zapobiegają ześlizgnięciu się butów z ich powierzchni. Co ważne, tych pedałów można używać w praktycznie każdego rodzaju obuwiu, są więc bardzo uniwersalne. Do minusów należy za to zaliczyć fakt, że charakteryzują się niską transmisją energii – na poziomie 45-50% fazy ruchu nóg oraz nie są przystosowane do jazdy w deszczu i błocie.

Pedały zatrzaskowe

Choć jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, to trudno już wyobrazić sobie bardziej wymagający rodzaj kolarstwa, jak np. górskie czy szosowe, bez użycia modeli zatrzaskowych. Głównym założeniem modeli zatrzaskowych jest zintegrowanie buta z pedałem i w konsekwencji maksymalne przeniesienie siły mięśni na napęd roweru. Wprowadzone do masowej produkcji przez francuska firmę Look, szybko zyskały popularność i stały się niezbędnym wyposażeniem rowerów górskich i szosowych.

Konstrukcja pedałów zatrzaskowych opiera się o trzy niezbędne elementy, którymi są specjalnie skonstruowane buty, wkręcany w podeszwę blok oraz wpinany w blok pedał. Dzięki wbudowanej, specjalnej sprężynie pedał ściśle przylega do buta, a ich przypadkowe rozdzielenie jest praktycznie niemożliwe. Dzięki temu wyeliminowane zostało ryzyko utraty kontaktu buta z pedałem.

Decydując się na wymianę pedałów platformowych na zatrzaskowe, konieczna będzie także wymiana butów na specjalistyczne. Początkowo, pewien dyskomfort może także sprawiać fakt, że rower przestanie być tak wszechstronny i nie można będzie na nim jeździć „z marszu” – bez specjalnego obuwia. Wymiana pedałów platformowych na pedały zatrzaskowe jest jednak doskonałą inwestycją, zwłaszcza wtedy gdy robisz długie dystanse lub chcesz maksymalnie wykorzystać sportowy charakter roweru. Pedały zatrzaskowe umożliwiają także poprawę wyników oraz komfort jazdy.

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel