2016-10-04

Popularne wentyle w dętkach rowerowych – Presta, Dunlop, Schrader

img_75673194

WENTYL DUNLOPA ? DV / EV

Wentyl angielski, nazywany potocznie Dunlo?p lub Woods?a, jest najstarszym rodzajem wentyla jaki powstał, jego skróty oznaczają DV (Dunlop valve) lub EV (English valve).

Teraz trochę historii, dlaczego akurat Woods?a? Otóż w 1891 roku wentyl ten wynalazł C.H. Woods, a jego wynalazek zastąpił oryginalny wentyl wymyślony przez Dunlopa. Nazywamy go wentylem rowerowym, gdyż był niezastąpiony w Polsce aż do 1990 roku, wtedy występowały dętki jedynie z tym rodzajem wentyla.

Wentyl Dunlopa w porównaniu do pozostałych posiada najprostszą budowę ? średnica zewnętrzna 8mm, gwintowana rurka, zwulkanizowana z dętką oraz rdzeń osadzony na zewnętrznym końcu rurki, natomiast środek zaopatrzona w rurkę z metalową kulką (niegdyś zastępowano ją kawałkiem gumy naciągniętej na rurkę).

Wentyl jest bardzo odporny na uszkodzenia podczas pompowania, wszystko dzięki prostej budowie! Jak spuścić powietrze z dętki? Należy wykręcić cały wewnętrzny wkład i go wyjąć. Dętki tego typu pompuje się taką samą pompką jak wentyle Presta.

Zobacz tutaj akcesoria z wejściem Dunlop 

WENTYL PRESTA ? FV / SV

Potocznie nazywany francuskim, najczęściej używany w rowerach szosowych i trekingowych, a jego skróty oznaczają FV (French valve) lub (SV (Sclaverand valve).

Sclaverand valve ? nazwa od nazwiska jej wynalazcy, początkowo licencję posiadała firmia Michelin, jednak patent przyznano w latach 20-tych, po ponad 30 latach od jego stworzenia

Podobnie jak zawór Dunlopa, posiada 6mm średnicy, składa się z gwintowanej rurki, zwulkanizowanej z dętką oraz rdzenia postaci tulei z gwintowanym tłoczkiem osadzonego na zewnętrznym końcu rurki i umieszczony na stałe ? posiada niezdejmowalną nakrętkę. Jak spuścić powietrze z dętki? Odkręcić nakrętką, a następnie wcisnąć tłoczek, by napompować dętkę ? należy odkręcić wentyl o 1,5-2 obroty ! Powinniśmy to zrobić przed każdym pompowaniem. Ciśnienie wewnątrz dętki dość skutecznie zamyka zawór, że uniemożliwia pompowanie.

Uwaga! Przy pompowaniu lepiej jest nie odkręcać zaworu do końca, łatwo go wtedy uszkodzić.

Zobacz tutaj akcesoria z wejściem Presta
 

WENTYL SCHRADER ? AV

Potocznie nazywany amerykańskim, czyli po prostu AV (American valve).

Schrader powstał dwa lata później (1893 r.) po wentylu Dunlopa, właśnie firma Augusta Schradera złożyła patent w celu ochrony swojego zaworu. Wentyle tego typu znajdują zastosowanie nie tylko w samochodach i rowerach, ale także w amortyzatorach rowerowych, lodówkach, klimatyzacji, hydraulice, lotnictwie (systemy oparte na wysokociśnieniowej hydraulice).

Rowerowa wersja wentylu Schradera jest średnicy 8 mm, jednak w pozostałych urządzeniach wykorzystujących wentyl średnica może wynosić od 8 do 16 milimetrów.

W sklepach rowerowych można kupić przejściówkę z wentyla Presta na samochodowy ( nakłada się go na odkręconą Prestę, gdy mamy pod ręką tylko pompkę z wentylem samochodowym).

Zobacz tutaj akcesoria z wejściem Schrader


Nurtuje Cię jakiś temat? Napisz do nas, wyjaśnimy: Co? Jak? Z czym? oraz Dlaczego!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij