Poradniki

Dobór ramy ma ogromny wpływ na komfort jazdy jednak nie jest on taki prosty w przypadku, gdy nie możemy na niego usiąść i po prostu wypróbować. Przez lata, została wypracowana metoda, która pomaga wybrać nam minimalną wielkość ramy tak, aby po zejściu z siodełka odległość między górną rurą ramy a kroczem wynosiła co najmniej 10cm. Przedstawia się ona następująco:

Rozmiary rowerów KROSS

1) Stajemy boso przy ścianie.

2) Mierzymy odległość między podłożem, a kroczem.

3) Wynik mnożymy przez 0,57 w przypadku roweru górskiego ( przez 0,63 w przypadku roweru trekkingowego i 0,66 przy rowerze szosowym).

4) Otrzymany wynik należy podzielić przez 2.54 aby uzyskać wartość w calach. Wartość ta, to rozmiar ramy jakiej powinniśmy używać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niestety trzeba pamiętać, że takie obliczenia są bardzo ogólne biorąc pod uwagę ilość możliwych stylów jazdy jakie stworzyła ludzkość. Ponadto sprawę utrudnia jeszcze długość roweru, która ma decydujący wpływ na pozycję na rowerze. Na szczęście na ten element możemy wpłynąć poprzez kilka manipulacji w naszym rowerze, a mianowicie:


Jeśli jesteśmy za bardzo „położeni” na rowerze, możemy zmienić wspornik kierownicy na krótszy lub też zmienić kierownicę na „giętą” o wysokim wzniosie. Takie zabiegi sprawią, że nasza pozycja na rowerze będzie bardziej wyprostowana i wygodna


Jeśli natomiast czujemy, że nasze ciało jest za bardzo odchylone do tyłu i przy podjazdach odczuwamy, że przednie koło ledwo dotyka podłoża lub się od niego odrywa to pomocne okaże się przesunięcie siodełka do przodu w jarzmie sztycy podsiodłowej.


Kolejną sprawą jest styl jazdy. W klasycznych stylach takich jak: MTB, kolarstwo szosowe, trekking rozmiary podane w poniższych tabelkach przeważnie się zgadzają. Sprawa wygląda inaczej jeśli chcemy używać roweru bardziej ekstremalnie, na przykład: w maratonach czy wyścigach XC, w 4 Crossie, enduro czy downhillu. Wtedy lepsze okazują się ramy mniejsze, co najmniej o jeden lub nawet dwa rozmiary, a wszystko dlatego, że mniejszym rowerem łatwiej manewrować. Oczywiście nie można przesadzić z małym rozmiarem ponieważ to także nie wpływa korzystnie na prowadzenie roweru. Konieczne jest więc znalezienie swoistego „złotego środka” biorąc pod uwagę matematyczne wyliczenia, styl jazdy i doświadczenie innych osób jeżdżących na rowerach.

wysokość ciała* długośc wewnętrznej strony nogi w centymetrach* długość wewnętrznej strony nogi w calach rozmiar ramy
w centymetrach
rozmiar ramy
w calach
rozmiar ramy
w centymetrach
rozmiar ramy
w calach
152 cm 71 cm 28" 36 cm 14" 41 cm 16"
157 cm 72 cm 28.5" 38 cm 15" 43 cm 17"
162 cm 74 cm 29" 41 cm 16" 46 cm 18"
167 cm 74 cm 29" 41 cm 16" 46 cm 18"
172 cm 76 cm 30" 43 cm 17" 48 cm 19"
175 cm 77 cm 30.5" 43 cm 17" 48 cm 19"
177 cm 79 cm 31" 46 cm 18" 51 cm 20"
182 cm 82 cm 32" 46 cm 18" 51 cm 20"
187 cm 86 cm 34" 48 cm 19" 53 cm 21"
192 cm 89 cm 35" 51 cm 20" 56 cm 22"
197 cm 92 cm 36" 53 cm 21" 58 cm 22"

wiek długośc wewnętrznej strony nogi w centymetrach* długość wewnętrznej strony nogi w calach rozmiar ramy w clach rozmiar kół
4-6 lat 48 cm 19" brak 16"
5-8 lat 53 cm 21" 11" 20"
5-8 lat 56 cm 22" 12" 20"
5-8 lat 58 cm 23" 13 20"
7-12 lat 66 cm 26" 14 24"
7-12 lat 69 cm 27" 15" 24"
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij