2019-09-06

Przegląd mat do ćwiczeń

Jeśli ćwiczycie w domu, z pewnością wiecie, że dobra mata do ćwiczeń to podstawa, bez której nie może obejść się żaden trening. To ona zapewnia komfort i bezpieczeństwo podczas wykonywania ćwiczeń, niezależnie od tego czy trenujecie fitness, pilates, jogę czy tylko się rozciągacie. Jednak mata macie nierówna, co widać już na pierwszy rzut oka. Poszczególne modele różnią się między sobą niemal wszystkim od grubości, po warstwy, na cenie kończąc. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie maty do ćwiczeń dostępne są na rynku, na co zwracać uwagę przy zakupie i czym się kierować dobierając matę odpowiednią do wykonywanej aktywności. Warto jednak już na wstępie zaznaczyć, że najzwyklejsze i najprostsze maty dostępne w supermarketach to pic na wodę – są śliskie i nie trzymają się podłoża, a to w znaczny sposób zwiększa ryzyko kontuzji. Dlatego wybierając matę, szukaj ich raczej w specjalistycznych sklepach sportowych, które gwarantują doskonałą jakość produktów.

Rodzaje mat do ćwiczeń

Jako, że na rynku znajdziecie mnóstwo mat, warto sklasyfikować je i przyjrzeć się tym najbardziej popularnym kategoriom. Wśród nich znajdują się:

  • maty treningowe– to zdecydowanie największa grupa mat dostępnych na rynku. Wśród znajdują się modele przeznaczone w szczególności do pilatesu, aerobiku oraz bardziej intensywnych treningów fitness. Zdecydowana większość z nich jest średniej grubości , która jest wystarczająca by chronić ćwiczącego przed otarciami i stłuczeniami w razie ewentualnego upadku. W tej kategorii znajdziecie jednak także grube maty cienkie modele, niewiele grubsze od typowych mat przeznaczonych do jogi. Dodatkowym atutem mat treningowych jest fakt, że świetnie izolują od podłoża i nie ślizgają się po nim, dzięki czemu wykonywanie ćwiczeń jest znacznie bardziej komfortowe i bezpieczniejsze. Najczęściej tego typu maty treningowe wykonane są z syntetycznej pianki zwanej neoprenem.

  • maty ochronne– przeznaczone do ochrony podłoża przed zniszczeniami i zarysowaniami oraz stabilizacji sprzętu sportowego. Najczęściej można je spotkać w siłowniach i klubach fitness, jednak z powodzeniem sprawdzą się także w domu, jako podkładka dla roweru stacjonarnego lub orbitreka. Ich dodatkową zaletą jest fakt, że świetnie tłumią dźwięki, jeśli więc macie wrażliwych sąsiadów, warto w taką matę zainwestować.

  • maty do jogi– to zdecydowanie najcieńsze modele ze wszystkich przedstawionych kategorii, bowiem ich grubość waha się od 2,5 do 3,5 mm. Zostały stworzone i zaprojektowane specjalnie z myślą o osobach trenujących tę dyscyplinę, dlatego zdecydowanie nie sprawdzą się podczas fitness czy aerobiku. Ich głównym założeniem jest zapobieganiu ślizgania się po powierzchni, oraz delikatna izolacja od podłoża.

Dobra mata do ćwiczeń – jaka powinna być?

Uniwersalna– jeśli uprawiasz różne dyscypliny sportu, warto wybrać matę, która sprosta wymaganiom każdej z nich. Podobnie, jeśli jeszcze nie zdecydowałeś czy jakiś sport rzeczywiście jest dla ciebie – uniwersalna, średnio gruba mata jest dobrą opcją na początek i będzie się dobrze sprawdzać podczas wielu różnych aktywności.

Łatwa w utrzymaniu czystości– najlepsze maty treningowe to takie, które mają gładką powierzchnię górną, czyli tę część, na której się kładziemy. To ona jest najbardziej narażona na rozwój bakterii, grzybów i pleśni, dlatego musi być łatwa w czyszczeniu i włożeniu do pralki. Jednocześnie, gładka powierzchnia sprawia, że taką matę łatwiej jest przetrzeć ścierką czy płynem dezynfekującym, bez konieczności szorowania i czyszczenia wgłębień.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel