2019-09-25

Rodzaje treningów

Decyzja podjęta – czas wstać z kanapy i wreszcie wziąć się za siebie. Niezależnie od tego z jakich przyczyn zamierzasz zacząć uprawiać sport, z pewnością już wiesz, że Twoje możliwości są niemal nieograniczone. Na tyle, że łatwo się w nich pogubić. Internet oferuje mnóstwo informacji, ale znalezienie dla siebie odpowiedniej aktywności fizycznej wcale nie jest takie proste. Zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz. Dziś mamy dla Ciebie kompendium w pigułce, z którego dowiesz się jakie są podstawowe typy treningów, co dają i dla kogo są przeznaczone.

Trening aerobowy

Zacznijmy od częstotliwości – trening aerobowy powinien być wykonywany minimum 3 razy w tygodniu i trwać minimum 40 minut, żeby przynosić efekty. Udowodniono bowiem, że tkanka tłuszczowa zaczyna być spalana przez organizm dopiero po około 30 minutach ciągłej aktywności. Trening aerobowy polecany jest przede wszystkim osobom, którym zależy na zgubieniu zbędnych kilogramów i ogólnej sprawności organizmu. Ten typ treningu nazywany jest często tlenowym, ze względu na to, że ćwiczenia wykonuje się przy zwiększonej wymianie tlenowej w organizmie. To świetna opcja dla początkujących, bowiem ten typ treningu zakłada umiarkowanie intensywny wysiłek trwający przez dłuższy czas. Ważne jest także to, że podczas całego treningu tętno nie przekracza 60-70% indywidualnego tętna maksymalnego, zatem sprawdzi się świetnie, jeśli do tej pory unikałeś aktywności fizycznej. Regularny trening aerobowy pozwala nie tylko zgubić zbędne kilogramy, ale także zwiększyć wytrzymałość organizmu oraz wydolność serca. Do tego typu treningu zaliczane są przede wszystkim wszystkie dyscypliny umożliwiające umiarkowany wysiłek, takie jak aerobik, fitness, szybki marsz, nordic walking czy jogging.

Trening interwałowy

Ćwiczenia interwałowe to zdecydowanie najskuteczniejszy pogromca zbędnej tkanki tłuszczowej. Polegają na tym, że aktywność ma zmienną intensywność – okresy bardzo intensywnego wysiłku przeplatają się z tymi o umiarkowanej intensywności. W praktyce wygląda to tak, że 15 sekundowe sesje na maksymalnym poziomie intensywności (z tętnem sięgającym 80/90% tętna maksymalnego) przeplatają się z sesjami o długości 45 sekund z tętnem na poziomie 60% tętna maksymalnego. To stosunkowo krótki trening, który pozwala spalić nawet trzy razy więcej tkanki tłuszczowej niż podczas tradycyjnych ćwiczeń aerobowych. Czas trwania treningu interwałowego nie powinien przekroczyć 40 minut i nie powinno się go wykonywać częściej niż 3 razy w tygodniu – ze względu na swoją intensywność i specyfikę częstsze treningi mogą uniemożliwić regenerację. Podstawową różnicą pomiędzy treningami aerobowymi a interwałowymi jest także fakt, że w przypadku tego drugiego tkanka tłuszczowa jest spalana po ćwiczeniach, a uzupełnianie deficytów energetycznych może trwać nawet do 48 godzin. W ramach tego typu treningu warto wykorzystywać skakanie na skakance, jazdę na rowerze oraz bieganie z elementami sprintu a także przysiady, podpór i pompki.

Trening siłowy

Trening siłowy to ćwiczenia, których celem jest rozbudowa masy mięśniowej, redukcja tkanki tłuszczowej oraz modelowanie sylwetki. Ten rodzaj treningu powinien być wykonywany dwa razy w tygodniu i trwać od 20 do 60 minut. Najpopularniejszymi ćwiczeniami w obrębie treningu siłowego jest podnoszenie ciężarów, przysiady ze sztangą czy podciąganie na drążku. Trening siłowy znacznie przyspiesza procesy metaboliczne oraz umożliwia spalanie tkanki tłuszczowej także po zakończeniu ćwiczeń.

Trening wibracyjny

Trening wibracyjny to typ ćwiczeń o charakterze pasywnym – nie wymaga wysiłku i wykorzystuje platformę wibracyjną, która drgając pobudza wszystkie partie mięśniowe. Cały trening składa się z trzech sesji, a jego trwanie nie przekracza 30 minut – całość należy powtarzać około 2-3 razy w tygodniu. Podczas jednego treningu wibracyjnego można spalić nawet 350 kcal, co jest świetnym wynikiem zakładając, że spalenie tych kalorii nie wymaga żadnego wysiłku. Trening wibracyjny do doskonała opcja dla wszystkich, którzy nie chcą lub nie mogą pozwolić sobie na tradycyjny trening, a zależy im na zachowaniu szczupłej sylwetki lub pozbyciu się zbędnych kilogramów.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel