2019-05-01

Roller do masażu

Jeszcze do niedawna korzystanie z wałka do masażu było zarezerwowane wyłącznie dla sesji w gabinetach fizjoterapeutycznych i lekarskich. Szybko jednak okazało się, że niepozorny roller jest doskonałym przyrządem treningowym, który może w znaczny sposób wspomóc proces regeneracji organizmu. Jak działają rollery, dla kogo są przeznaczone i jak przeprowadzić skuteczne rolowanie? Wszystkie informacje znajdziesz w poniższym artykule.

Jak działa rolowanie?

Choć trudno w to uwierzyć, ciało podczas treningu poddawane jest ogromnym przeciążeniom, które stanowią potencjalne ryzyko kontuzji zgłasza dla mało elastycznych i sztywnych mięśni czy stawów. Rolowanie, czyli masowanie specjalnym wałkiem do masażu, skonstruowanym w taki sposób, by zapewnić głęboki ucisk mięśni oraz rozbicie tzw. punktów spustowych, czyli bolesnych zgrubień, guzków i pasm w mięśniach, powstałych w wyniku m.in. wspomnianych wyżej przeciążeń. Konsekwencją powstania punktu spustowego jest miejscowa zmiana gęstości mięśni, o ograniczonej przesuwalności oraz podwyższonej tkliwości. Skutecznym sposobem umożliwiającym pozbycie się bolesnych punktów mięśniowych jest masaż powięziowy – czyli dokładnie taki, jaki umożliwia konstrukcja rollera. Jego „wypustki” rozluźniają powieź i przywracają mięśniom ich pierwotną, oryginalną długość oraz poprawiają ich elastyczność, sprawiając, że zaczynają optymalnie pracować. Dodatkowo, ucisk generowany przez wałek do masażu znacząco wpływa na przepływ krwi i w konsekwencji umożliwia szybszą regenerację potreningową.

Skuteczny masaż rollem – jak robić to dobrze?

Za pomocą wałka do masażu możesz rozluźnić praktycznie każdą grupę mięśniową, warto jednak pamiętać, by każdej z nich poświęcić indywidualną uwagę i odpowiednio dużo czasu. To jedna z najważniejszych zasad skutecznego masażu rollerem – należy skupiać się wyłącznie na jednej grupie mięśniowej jednocześnie. Czas poświęcony na masaż konkretnej grupy jest płynny i uzależniony od indywidualnych preferencji, jednak przyjmuje się, że nie powinno się przekraczać granicy danej mięśniowej. Podczas pracy z rollerem należy kontrolować tempo masażu i pilnować regularnego oddechu, a w momencie natrafienia na szczególnie bolesne miejsce, należy zatrzymać ruch na kilkanaście sekund, w zależności od twojego progu bólu. Kluczem do sukcesu w pracy z wałkiem do masażu jest regularność, konsekwencja i cierpliwość. Już po tygodniu systematycznych sesji z rollerem poczujesz znaczne rozluźnienie i wyraźne efekty ćwiczeń.

Jaki roller wybrać, czyli rodzaje wałków do masażu.

Ilość i rodzaje rollerów dostępnych na rynku, potrafią przyprawić o zawrót głowy, szczególnie osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z wałkiem do masażu. Wybór dobrego wałka do masażu uzależniony jest przede wszystkim od budowy ciała oraz od rodzaju wykonywanej aktywności. Istnieje kilka parametrów, które należy wziąć pod uwagę, by wybrać wałek spełniający wszystkie potrzeby i oczekiwania.

Jednym z podstawowych kryteriów jest twardość – zasadniczo przyjęło się, że ze względu na twardość dzieli się rollery na trzy grupy: miękkie, średnie i twarde. Miękkie wałki polecane są osobom o drobnej posturze oraz początkującym, którzy dopiero poznają techniki automasażu i ćwiczeń z rollerem. Wałki masujące o średniej twardości przeznaczone są przede wszystkim dla początkujących o przeciętnej budowie ciała. Ostatnią kategorią są wałki twarde, przeznaczona głównie dla mężczyzn i zaawansowanych oraz dla wszystkich osób o wyższej wadze. Ten typ nie jest podatny na odkształcenia pod naciskiem, skutkiem czego rollowanie jest znacznie bardziej intensywne.

Odpowiedni roller warto także wybrać pod kątem uprawianej aktywności – wałki o średniej grubości doskonale sprawdzą się w masażu punktowym oraz masowaniu mięśni przykręgosłupowych, z kolei te o małej średnicy będą dobrym wyborem do masowania kończyn oraz masażu szyi.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel