2019-06-27

Rowery typu gravel

Zacznijmy od tego, że ten typ roweru możecie także spotkać pod innymi nazwami, takimi jak rower żwirowy (żwirówka), szutrowy (szutrówka) czy szosowo – wyprawowy. Tak szerokie nazewnictwo wynika przede wszystkim faktu, że rowery typu gravel ciężko jednoznacznie sklasyfikować i zdefiniować. W wielkim skrócie można by rzecz, że gravel to rower, który jest wygodniejszą i bardziej podatnym na modyfikację połączeniemr oweru szosowego i przełajowego, przeznaczonym w szczególności na drogi żwirowe lub szutrowe. Jej głównymi i charakterystycznymi cechami są przede wszystkim konstrukcja umożliwiająca przybranie wygodniejszej i bardziej wyprostowanej pozycji oraz większy rozstaw kół.

Mogłoby się wydawać, że z tego typu połączenia dwóch, skądinąd różnych typów rowerów to raczej ciężki temat, wszak albo szosówka albo przełajówka – oba te typy stworzone zostały dla zupełnie innych rodzajów podłoża i różnych typów jazdy. Tymczasem w przypadku rowerów typu gravel połączono najlepsze cechy obydwu i w ten sposób powstał rower, którym możesz spokojnie pokonać większość dostępnych tras rowerowych, nie martwiąc się o jakość podłoża.

Gravel kontra rower szosowy i przełajowy

Podstawowe różnice pomiędzy rowerami przełajowymi i rowerami szosowymi, sprowadzają się do kilku zasadniczych kwestii. Rowery typu gravel przede wszystkim mają zdecydowanie grubsze opony, których grubość zwykle waha się w przedziale od 35 aż do 50 mm. Warto przy tym zaznaczyć, że możliwość zamontowania tak szerokich opon działa także w drugą stronę – jeśli nie podpasują, w zdecydowanej większości przypadków istnieje możliwość założenia węższych opon.

Kolejna kwestia to geometria rowerów gravelowych, która dzięki krótkiej ramie podsiodłowej, dłuższej górnej rury oraz kilku innym udogodnieniom sprawia, że całość jest dłuższa i bardziej stabilna, a sama jazda zdecydowanie bardziej komfortowa. W praktyce pozwala to na długą i wygodną jazdę w różnych warunkach terenowych i na różnym podłożu.

Jedną z istotniejszych różnic pomiędzy rowerami typu gravel a rowerami szosowymi i przełajowymi jest rodzaj hamulców. W szosówkach coraz częściej spotkać można hamulce tarczowe, które powoli wypierają popularne szczękowe. W przełajówkach sytuacja jest podobna – można spotkać modele wyposażone w hamulce v- brake, ale zasadniczo również są one zastępowane przez tarczówki. W przypadku graveli zdecydowana większość (jeśli nie wszystkie) modeli wyposażona została w nowoczesne hamulce tarczowe.

Ważną kwestią jest także możliwość zamontowania dodatkowego osprzętu, np. turystycznego. W przypadku szosówek sam montaż błotników jest trudny o założeniu bagażnika nie wspominając, w przełajówkach najczęściej istnieje możliwość zamontowania błotników, jednak w przypadku graveli wybór jest zdecydowanie większy. Zdecydowana większość modeli wyposażona jest w dodatkowe otwory umożliwiające zamontowanie tylnego bagażnika, błotników, przedniego bagażnika lub trzeciego koszyka na bidon.

Gravel w praktyce

Wszystkie te udogodnienia i modyfikacje zostały stworzone głównie z myślą o osobach, które nie lubią i nie chcą ograniczać się w kwestii doboru tras rowerowych lub dla tych, którzy czasem mają ochotę zjechać z asfaltowej drogi w jakąś boczną, leśną ścieżkę. Gravel to uniwersalny model, który równie dobrze będzie jeździł po bezdrożach, jak i utwardzonych powierzchniach.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel