2020-07-06

Slow jogging

Chociaż bieganie z roku na rok zyskuje w naszym kraju coraz większe grono miłośników, wciąż nie brakuje osób, które z jednej strony chcą zacząć biegać, z drugiej zaś – trudno im pokonać początkowe trudności. Wbrew pozorom przejście przez etap, w którym po 500 m wypluwasz płuca i odnalezienie w bieganiu przyjemności nie jest takie proste i to często ten moment, w którym wielu biegaczy polega. I choć od dawna mówi się, że bieganie to sport w zasadzie dla każdego, to

Tym czasem, by zacząć biegać nie trzeba wcale robić po kilka kilometrów na pierwszych treningach i ścigać się z pozostałymi biegaczami w parku. Wystarczy lekki trucht, który przygotuje Twoje ciało do wysiłku i sprawi, że zaczniesz bardziej wierzyć w możliwości swojego organizmu. Taki trucht doczekał się swojej osobnej nazwy oraz wielu zwolenników, którzy twierdzą, że jego praktykowanie nie tylko doskonale przygotuje Cię do właściwego joggingu, ale także przyniesie Ci szereg porównywalnych korzyści zdrowotnych.

Slow jogging, jogging i bieg – na czym polega różnica?

Według definicji jogging to poruszanie się w tempie oscylującym pomiędzy 6 a 9 minut na każdy kilometr. Z kolei poruszanie się z prędkością poniżej 6 min/km zdefiniowane zostało jako bieg. Obie te aktywności różnią się także między sobą pod względem przeznaczenia, bowiem samo bieganie z określoną prędkością zostało zaklasyfikowane jako sport, posiadający pierwiastek rywalizacji oraz dążenie do stałej poprawy swoich wyników. Jogging z kolei to wolne i czysto rekreacyjne bieganie, służące przede wszystkim poprawie zdrowa, samopoczucia i sylwetki. Gdzie w tym wszystkim plasuje się slow jogging? Z założenia sformułowaniem slow jogging powinien być określany bieg jeszcze wolniejszy od zwykłego joggingu, czyli w tempie poniżej 9 min/km. W rzeczywistości jednak sprowadzenie slow joggingu do zwolnionego joggingu jest dużym uproszczeniem – cała rzecz polega bowiem na specjalnej technice i poruszaniu się wyłącznie w pierwszym zakresie tętna.

Slow jogging – na czym konkretnie polega?

Slow jogging został opracowany przez Hirokai Tanakę, profesora fizjologii sportu z Uniwersytetu Fukuoka. Jego głównym założeniem było stworzenie aktywności, która byłaby dostępna dla każdego – bez względu na kondycję, wiek czy masę ciała. Jednocześnie Takace zależało na tym, by wymyślony przez niego sport z jednej strony oferował wymierne korzyści zdrowotne, z drugiej zaś był całkowicie bezpieczny dla zdrowia i nie obciążał stawów. Tak właśnie powstał slow jogging – sport, w którym głównej roli nie odgrywa tempo, ale ilość kroków i odpowiednia technika.

Slow jogging zakłada poruszanie się w tempie nazwanym przez profesora Niko Niko, oznaczającym po japońsku uśmiech. Chodzi o to, by trenujący poruszał się w tempie dopasowanym do jego aktualnej kondycji i umożliwiającej swobodną konwersację z osobą towarzyszącą, bez łapania zadyszki. Istotne jest także to, by podczas wolnego truchtu wykonywać małe kroki, w ilości około 180 na minutę oraz lądować na ziemi śródstopiem. Kolejnym istotnym punktem jest także pilnowanie, by w każdym kroku występowała faza lotu, czyli moment, w którym obie stopy oderwane są od podłoża. Wspomnieliśmy już, że w slow joggingu najważniejszym aspektem jest technika – to właśnie ona odpowiada za wymierne korzyści i zaangażowanie wszystkich partii mięśniowych.

Żeby zacząć trenować nie potrzebujesz wiele – wystarczy wygodne, przewiewne i dopasowane do panujących warunków ubranie sportowe oraz buty do biegania. Odpowiednie obuwie jestszczególnie istotne, bowiem slow jogging to wciąż bieg, nawet jeśli w zwolnionym tempie. Dobrzedopasowane buty do biegania pozwolą odpowiednio zabezpieczyć stopę oraz zapewnią stawomodpowiednią amortyzację.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel