Stopka rowerowa – jak wybrać odpowiednią dla roweru?

2021-04-29

Jeszcze kilkanaście lat temu nie było tego problemu – zdecydowana większość rowerów z automatu była wyposażona w stopkę rowerową, zwaną także podpórką rowerową. Do dziś, zwłaszcza Ci, którzy z rowerami mieli do czynienia więcej niż 10 lat temu, przeżywają w sklepie szok, bo nagle okazuje się, że stopki rowerowe to element wyposażenia, który należy do kupić we własnym zakresie.

Obecnie, w czasach, kiedy raczej dąży się do tego, żeby odchudzić rower i nie dodawać do niego zbędnych i ciężkich dodatków, stopka rowerowa nie ma łatwego życia. Co więcej, budzi skrajne emocje, dzieląc rowerzystów na dwa obozy: zagorzałych zwolenników i przeciwników tego akcesorium. Ci pierwsi twierdzą, że stopka ułatwia życie jak nic innego, dzięki niej można postawić rower praktycznie wszędzie, nawet jeśli nie ma o co go oprzeć. Dodatkowo maleje ryzyko zarysowania roweru o ścianę czy drzewo. Argumentacja drugiego obozu zakłada z kolei, że stopka jest brzydka, nieestetyczna i po prostu zbędna, w czasach gdy stojaki rowerowe znaleźć można w zasadzie na każdym kroku. Nie nam oceniać, kto ma rację, jeśli jednak jesteś zdecydowany wyposażyć swój rower w stopkę rowerową, warto byś wiedział, czego szukać w sklepie.

Stopka/podpórka rowerowa – jaką wybrać?

Przede wszystkim należy znaleźć taką, która sposobem mocowania będzie odpowiadała modelowi naszego roweru. Nie jest to gadżet uniwersalny, który da się przymocować do wszystkich rodzajów, dlatego to pierwsza rzecz, na którą musicie zwrócić uwagę. Istniej kilka rodzajów stopek, różniących się sposobem mocowania i przedstawia się to następująco:

Stopka mocowana z tyłu roweru – zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie, znane wszystkim jeszcze z czasów, kiedy stopka była nieodłącznym elementem roweru.  Pasuje do zdecydowanej większości rowerów, dzięki swojemu montażowi – konkretnie do tylnego trójkąta ramy: do dolnej rurki, lub dwóch, w zależności od wybranego modelu. Najlepszą opcją jest także dostosowanie długości stopki do konkretnego rodzaju roweru, chociaż na rynku istnieją także takie, które można regulować i tym samym zmieniać ich długość.

Stopka montowana centralnie (dwustronna)

Podobnie jak w motocyklach czy skuterach, ten typ stopki podpiera rower od dołu, dwustronnie. Montowana na tej samej zasadzie co poprzedniczka, zda egzamin zwłaszcza w przypadku lekkich rowerów miejskich i tych, które nie są zbyt obładowane sakwami. Raczej nie jest to rozwiązanie dla rowerów, którymi wybieracie się w dłuższą trasę, tu zdecydowanie lepiej sprawdzi się pierwszy rodzaj.

Stopka montowana centralnie (boczna)

Szczególnie polecana rowerom miejskim i trekkingowym, ze względu na to, że w większości przypadków jej mocowanie opiera się na jednej śrubie przykręconej do początku tylnego trójkąta ramy. To zdecydowanie rozwiązanie dla tych, którzy uważają, że tradycyjne podpórki psują wizerunek roweru – w tym przypadku stopka za bardzo nie odstaje od ramy, więc wizualnie prezentuje się to całkiem nieźle.  
Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.44 / 5.00 2597 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2020-10-03
Wszystko ok
2020-10-05
bardzo wysoko oceniam, towar extra klasa, dobrze zapakowane, nie uszkodzone, wszystko OK
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel