2019-06-12

Tabata

Tabata zyskuje coraz większą popularność wśród osób, które nie mogą sobie pozwolić na długie treningi a jednocześnie lubią intensywne ćwiczenia. Jednak ze względu na to, że mimo rosnącej popularności wiąż jest to dość egzotyczna dyscyplina sportu, wiele osób słysząc po raz pierwszy o Tabacie, nie bardzo wie na czym ona właściwie polega. Poniżej znajdziesz wszystkie odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Kto wie, może okaże się, że Tabata to dyscyplina dla ciebie?

Założenia treningu Tabata są proste – jest zwykle bardzo krótki i bardzo intensywny. Zakłada 8 około 20 sekundowych rund ćwiczeniowych wykonywanych w maksymalnej intensywności. Umożliwia to osiągnięcie tętna na poziomie, na którym w organizmie zostaną uruchomione wszystkie procesy, które zakłada tego typu trening. Pomiędzy seriami ćwiczeń powinna nastąpić 10 sekundowa przerwa zarezerwowana na odpoczynek i uspokojenie tętna. Co ciekawe, sam trening wynosi tylko 4 minuty, sporo osób już na wstępie zastanawia się czy warto w ogóle podejmować wysiłek, który trwa tak krótko. Okazuje się, że za sukcesem i skutecznością Tabaty stoi przede wszystkim jej intensywność i krótki czas odpoczynku.

Zacznijmy od korzyści, jakie Tabata może przynieść twojemu organizmowi. Przede wszystkim ze względu na swoją intensywność i specyfikę, Tabata znacząco wpływa na zdolności adaptacyjne organizmu. W przypadku ćwiczeń Tabaty organizm bardzo szybko osiąga tętno na maksymalnym pułapie, a następnie uspokaja się podczas odpoczynku. Wielokrotne powtarzanie takiego schematu sprawia, że organizm musi zacząć radzić sobie w ekstremalnych warunkach, co w konsekwencji skutkuje tym, że przyzwyczaja się do nich a jego wydolność wzrasta. Warto jednak zaznaczyć, że do uzyskania takich rezultatów potrzebna jest systematyczność i regularne wykonywanie ćwiczeń.

Chociaż lepsza adaptacja sama w sobie nie brzmi spektakularnie, jej następstwem są ważne zmiany funkcjonowania organizmu i realne efekty. Jednym z nich jest obniżenie tętna spoczynkowego, czyli tego, które masz zawsze bez wykonywania aktywności fizyczne. Sprawia to, że po uzyskane podczas treningu tętno maksymalne pozwala na jeszcze bardziej intensywny wysiłek i w konsekwencji zwiększenie wydolności. Innym plusem jest redukcja tkanki tłuszczowej po zakończonym treningu, która jest następstwem dotleniania tkanek i mięśni za pomocą natlenowanej krwi. Do prawidłowego przebiegu tego procesu niezbędny jest tłuszcz, który dzięki temu zostaje spalony. Kolejna kwestia to zwiększenie wytrzymałości i odporności na zakwaszenie organizmu. Ten stan charakteryzuje się złym samopoczuciem i mdłościami podczas intensywnego wysiłku fizycznego, będących konsekwencją podwyższonego poziomu kwasu mlekowego. Podczas treningu tabaty organizm uczy się jak szybciej poradzić sobie z jego usuwaniem.

Do uprawiania Tabaty nie potrzebujesz także wymyślnego sprzętu i dużego metrażu. Większość przykładowych ćwiczeń dla początkujących i średniozaawansowanych z powodzeniem możesz wykonywać wykorzystując obciążenie swojego ciała. Jeśli jednak chcesz urozmaicić trening lub sprawić, by był jeszcze bardziej intensywny warto wykorzystać dodatkowe obciążenie takie tak obciążniki na ręce i nogi lub zacząć wykonywać np. swingi z kettlebellami. Przydatnymi akcesoriami, które nie zajmują dużo miejsca i nie są drogie, a doskonale sprawdzą się w treningu Tabaty są także skakanka oraz drążek.

.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel