2018-09-17

Taśmy TRX – dla kogo są i jak z nimi pracować?

Enigmatycznie brzmiąca nazwa TRX to skrót od angielskiej nazwy Total-body Resistance Exercise i oznacza przyrząd wykorzystywany do treningów bazujących na masie własnego ciała. Taśmy TRX to tak naprawdę zestaw specjalnych, regulowanych pasów, których główną zaletą jest to, że można je zawiesić w dowolnym miejscu w domu lub w terenie, dzięki czemu stają się doskonałą alternatywą dla zamkniętych, dusznych i przepełnionych siłowni. Dzięki prostym w budowie taśmom, możesz skutecznie i równomiernie rozbudować swoja masę mięśniową, jednocześnie nie obciążając stawów czy kręgosłupa. Wszystko to sprawia, że trening z taśmami TRX jest doskonałą opcją, nie tylko dla osób, szukających alternatywy dla tradycyjnych treningów, ale także dla tych, które z powodu kontuzji musiały odpuścić dotychczasową aktywność fizyczną.

Taśmy TRX – skąd to się wzięło?

Trening bazujący na wykorzystaniu taśm TRX został opracowany przez byłego amerykańskiego komandosa Navy Seals i jest wynikiem wieloletnich prac nad optymalną metodą treningu, który mogliby wykonywać żołnierze stacjonujący w najróżniejszych miejscach na świecie. Ze względu na specyficzne warunki panujące w bazach, klimat i ograniczone możliwości przestrzenne, opracowany zestaw ćwiczeń musiał pozwalać na skuteczne i systematyczne rozwijanie masy mięśniowej nawet w trudnych warunkach. Celem przyświecającym tej idei było także to, by taśmy pozwalały na wykonywanie wielu różnych ćwiczeń i ich modyfikowanie, tak by trening można było dowolnie urozmaicać. Szybko okazało się, że ćwiczenia wykorzystujące taśmy TRX doskonale sprawdzają się także wśród profesjonalnych sportowców, trenerów czy miłośników fitnessu, którzy na co dzień mają niemal nieograniczony dostęp do wszelkich aktywności fizycznych. Niemniej, taśmy TRX okazały się być strzałem w dziesiątkę, któremu z roku na rok przybywa coraz większa rzesza zwolenników.

Taśmy TRX – jak ich używać?

Jedynym narzędziem, jakiego potrzebujesz do tego rodzaju treningu są taśmy TRX w kształcie litery Y i zrobione ze specjalnego, niezwykle wytrzymałego polimeru. Zajmują niewiele miejsca i są bardzo lekkie, dzięki czemu możesz je zabrać ze sobą wszędzie i wykorzystywać w dowolnie wybranym przez siebie miejscu. Specyfika działania polega na tym, y jeden z końców taśmy przymocować do stabilnego punktu, natomiast dwie pozostałe linki wyposażone w specjalne uchwyty umieścić na dłoniach lub stopach. W treningu z wykorzystaniem taśm TRX ćwiczenie mięsni odbywa się poprzez pokonywanie grawitacji i z użyciem masy własnego ciała. Dzięki temu ćwiczenia nie tylko nie obciążają stawów ani kręgosłupa, ale także pozwalają na równomierny rozwój wszystkich partii mięśniowych. Podczas ćwiczeń wykorzystujących taśmy TRX w jednym momencie pracuje wiele grup mięśniowych, w tym także mięśnie głębokie, odpowiadające za utrzymanie prawidłowej postawy, utrzymanie i stabilizowanie pozycji pionowej. Ponad to ćwiczenia z taśmą TRX w znaczący sposób wpływają na poprawę wytrzymałości, kondycji, zmysłu równowagi oraz chronią układ ruchu przed przeciążeniem i kontuzjami.

Taśmy TRX – dla kogo?

Zasadniczo ten typ treningu z wykorzystaniem masy własnego ciała, polecany jest każdemu, kto szuka alternatywy dla dotychczasowej aktywności. Szczególnie polecany jest także osobom, po przebytych niedawno kontuzjach, które mimo wszystko nie chcą rezygnować z ćwiczeń, bowiem jak już zaznaczyliśmy, trening TRX nie obciąża stawów i chroni przed ich przeciążeniami. Możesz zacząć przygodę z taśmami TRX niezależnie od stopnia swojego wytrenowania czy ogólnej kondycji – dzięki wykorzystywaniu grawitacji i masy własnego ciała, obciążenie będzie dostosowane do Twoich możliwości. Z czasem poziom trudności ćwiczeń można kontrolować za pomocą zmiany nachylenia kąta ciała względem podłoża. Efektami pracy z taśmami TRX będzie wyszczuplenie i ujędrnienie sylwetki, a także wyrzeźbienie dowolnej partii mięśni. Ubocznymi skutkami treningu z taśmami TRX są także poprawa wytrzymałości, zwiększenie wydolności i ogólna poprawa funkcjonowania całego organizmu. Warto wspomnieć, że trening z wykorzystaniem taśm TRX posiada około 300 wariantów, co czyni go doskonałą alternatywą dla monotonnych i powtarzalnych ćwiczeń wykonywanych na siłowni. Sprawdzi się zatem doskonale jako samodzielna aktywność fizyczna lub jako dodatek do innego rodzaju sportu, np. do biegania.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel