2018-02-22

Wybieramy ławkę treningową

Ławka do ćwiczeń to podstawowy sprzęt w każdej siłowni, zarówno domowej, jak i profesjonalnej. To także często pierwszy sprzęt w jaki inwestujemy chcąc trenować poszczególne partie mięśniowe w domu. Szukając swojego modelu spotkasz wiele różnych modeli, pojęć i terminów, które na pierwszy rzut oka niewiele mówią, a z pewnością nie tłumaczą tak dużej rozpiętości cenowej pomiędzy poszczególnymi ławeczkami. Dodatkowo ławki różnią się między sobą budową, co za tym idzie rodzajami ćwiczeń, jakie można na nich wykonywać. Dziś przedstawimy najważniejsze fakty, które musisz znać kupując ławkę do ćwiczeń do domowego użytku.

Ławki różnią się od siebie budową, funkcjonalnością i przeznaczeniem, a główny podział na modele przedstawia się następująco:

Ławka treningowa prosta

Najprostszy i zwykle najtańszy rodzaj ławki, który charakteryzuje się tym, że nie ma regulacji a jej podstawa opiera się o podłogę. Powierzchnia ławki jest równoległa do podłogi, co dość mocno ogranicza wybór ćwiczeń. Zasadniczo wykonuje się na niej podstawowe ćwiczenia, dlatego sprawdzi się doskonale jeśli jesteś początkujący i nie potrzebujesz wyszukanego sprzętu.


Ławka treningowa skośna

Głównym przeznaczeniem tego typu ławki jest ćwiczenie mięśni brzucha i klatki pierś owiej. Większość z nich jest regulowana i ma możliwość postawienia płasko (jak w modelu wyżej) lub skośnie, co znacząco wpływa na różnorodność ćwiczeń. Dodatkowo, zmieniając kąt nachylenia możemy w prosty sposób podkręcić intensywność treningu i uzyskać jeszcze lepsze efekty. Dodatkowym atutem jest także fakt, że znakomita większość ławek treningowych skośnych jest składana, dzięki czemu możesz ją łatwo schować, jeśli nie jest akurat używana.


Ławka treningowa regulowana

Ten sprzęt łączy w sobie wiele funkcji, dzięki którym mamy spore pole do popisu w modyfikacji ćwiczeń. Pozwala nie tylko dopasować kąt nachylenia, ale często jest wyposażona w dodatkowe akcesoria takie jak linki czy uchwyty, dzięki którym możliwe jest zrobienie kompletnego treningu na jednym sprzęcie.


Ławka treningowa pod sztangę

Najbardziej zaawansowany sprzęt, który umożliwia najbardziej urozmaicony trening. Pozwala nie tylko na ćwiczenia konkretnej wybranej grupy mięśniowej, ale przede wszystkim umożliwia trenowanie ze sztangą. Ten typ posiada zintegrowany uchwyt na sztangę, dzięki czemu trening jest bezpieczny, dodatkowo często jest wyposażony w akcesoria, które sprawiają, że zwykła ławka treningowa staje się wielofunkcyjnym urządzeniem. Ma jeden niewielki mankament – jest to sprzęt o dość dużych gabarytach, więc potrzebuje odpowiedniej przestrzeni. Jeśli jednak masz w domu sporo miejsca, ławka treningowa pod sztangę jest doskonałym i multifunkcyjnym rozwiązaniem.


Dodatki do ławek treningowych

Ławki do ćwiczeń mogą być wyposażone w dodatkowe elementy, dzięki którym można stopniować poziom trudności i dowolnie modyfikować trening. Wśród najpopularniejszych akcesoriów znajdują się takie sprzęty jak:

Linki do ćwiczeń – w zasadzie mogą być stosowane w każdym rodzaju ławek treningowych, zarówno prosty, jak i skośnych czy regulowanych. Pozwalają urozmaicić trening rozbudowujący mięśnie rąk i klatki piersiowej, dzięki czemu efekty przychodzą szybciej a ćwiczenia nie są tak nużące.

Modlitewnik – najczęściej stosowany w ławkach pod sztangę. Pozwala na trenowanie mięśni rąk, głównie bicepsów, ale sprawdzi się także przy treningu dolnych partii ciała

Miejsce na hantle – ułatwia przechowywanie hantli w pobliżu ławki treningowej.

Dźwignia – doskonałe akcesorium pozwalające na wzmocnienie i rozbudowanie nóg

Rozpętki – zwykle usytuowane po obu stronach ławki, są jednym z najbardziej skutecznych przyrządów do ćwiczeń klatki piersiowej.

Na co zwracać uwagę przy zakupie ławki treningowej?

Zanim zdecydujesz się na kupno ławki do ćwiczeń zastanów się przede wszystkim czego od niej oczekujesz i na jakim poziomie zaawansowania jesteś. Warto również porównać parametry pomiędzy poszczególnymi modelami, zwłaszcza te, które pozwolą na większe obciążenie i większe modyfikacje. Zwróć uwagę przede wszystkim na:

Maksymalne obciążenie ławki, czyli zadeklarowany przez producenta ciężar jaki jest ona w stanie utrzymać. W skład obciążenia wchodzi waga użytkownika oraz akcesoria, dlatego praktyczniej jest zaopatrzyć się w sprzęt, którego maksymalne obciążenie jest większe.


Rodzaj regulacji – im większy zakres regulacji tym większe możliwości stopniowania poziomu wysiłku i tym mniejsza rutyna podczas ćwiczeń. Warto wybrać model, który cechuje się nie tylko kilkustopniową regulacją samej ławki, ale także poszczególnych elementów.


Materiał i konstrukcja – ławka do ćwiczeń powinna być wytrzymała, to nie ulega kwestii. Najbezpieczniejszym i najtrwalszym tworzywem wykorzystywanym w ławkach treningowych są profile stalowe, które sprawią, że sprzęt będzie Ci służył przez długie lata. Dodatkowo ciężkie profile wpływają na stabilność konstrukcji i jej wyważenie – to ważne, żeby podczas ćwiczeń nie istniało ryzyko, że ławka się przewróci.

Bezpieczeństwo – sprzęt bezwzględnie powinien być bezpieczny w użytkowaniu, dlatego zwróć uwagę na to, czy Twoja ławka do ćwiczeń wraz z akcesoriami posiada wszelkie niezbędne certyfikaty, w tym EN957.

Ilość zajmowanego miejsca i możliwość złożenia – w zależności od tego jakim metrażem dysponujesz, jest to kwestia istotna bądź nie. Niemniej zarówno łatwość montażu jak i możliwość ewentualnego złożenia, to zawsze dobra opcja np. przy przeprowadzce.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel