2018-02-19

Zimowy trekking – jak się przygotować?

Jeśli nie wyobrażasz sobie letniego sezonu bez wyprawy w góry i zrobienia kilkuset kilometrów, prędzej czy później nadejdzie moment, w którym uznasz, że być może śnieg, mróz i trudne warunki nie są przeszkodą do kontynuowania Twojej pasji. Co więcej, zimowy trekking to wyzwanie, które pozwoli Wam wspiąć się na wyżyny umiejętności, przy których letnie wędrówki będą się wydawały bułką z masłem. Jeśli jednak zdecydujecie się podjąć wyzwanie i wyruszyć zimą na oblodzony szlak, możecie być pewni, że ta wyprawa dostarczy Wam nie tylko niezapomnianych doznań, ale przede wszystkim zweryfikujecie na niej, wszystko co do tej pory wiedzieliście o trekkingu. Zimowa opcja trekkingu będzie wymagała od Was dużo więcej zaangażowania, dobrego przygotowania i hartu ducha – jednak warto się jej podjąć, bo to świetny sposób na spędzenie wolnego czasu.

Zimowy trekking – ubranie

Najważniejszą kwestią w górskich wyprawach trekkingowych jest fakt, że są one całkowicie uzależnione od pogody. Mówi się, że nie ma złej aury, jest tylko nieodpowiednie ubranie, i w tym przypadku to powiedzenie sprawdza się jak nigdy. Nawet jeśli pogoda zdaje się być niezła i nic nie wskazuje na zmiany, pamiętajcie, że na trasie nie tylko może się ona diametralnie zmienić, ale będziecie też zupełnie inaczej odczuwać aktualną temperaturę. Wpływ na to mają różnice w wilgotności, brak osłonięcia od wiatru oraz Wasze zmęczenie. Dlatego priorytetowe podczas zimowego trekkingu jest odpowiednia odzież, która zapewni ochronę przed wyziębieniem, pozwoli na swobodę ruchów podczas trudniejszych podejść oraz pozwoli skórze oddychać, jednocześnie odprowadzając z jej powierzchni wilgoć. Pierwszą warstwą, o której bezwzględnie powinniśmy pamiętać, nie tylko przy okazji zimowego trekkingu, ale także podczas uprawiania sportu o tej porze roku, jest bielizna termoaktywna. Jej zasadniczym zadaniem jest odprowadzanie potu i pozostawienie skóry suchej, dzięki czemu nie będzie się ona wychładzać. Bielizna termoaktywna, którą wybierzecie powinna też cechować się doskonałą oddychalnością i być wykonana z doskonałych jakościowo materiałów, tak by zagwarantować maksimum komfortu i swobodę ruchów. Pamiętajcie, że bielizna oznacza zarówno koszulkę, jak i spodnie – ten zestaw zapewni Ci pełną ochronę przed przepoceniem i wyziębieniem. Wybierając się na wyprawę, zwłaszcza w góry, gdzie panuje zmienna temperatura, konieczne będzie założenie kolejnych dwóch warstw, które zapewnią organizmowi izolację termiczną i zabezpieczą go przed wychłodzeniem. Możesz wybierać spośród ciepłych polarowych bluz lub specjalnych bluz termoaktywnych – głównym założeniem tej warstwy ma być wspomaganie działania bielizny i izolacja cieplna. W zależności od temperatury panującej na zewnątrz przyda się także porządna kurtka lub softshell, najlepiej wodoodporna i wiatroszczelna, która zapewni Ci komfort nawet jeśli warunki na szlaku kilkukrotnie się zmienią. Dolną warstwę powinny uzupełniać spodnie, najlepiej z anatomicznie wyprofilowanymi kolanami i dużą ilością przydatnych kieszonek. Wybierając się na zimowy trekking koniecznie należy zaopatrzyć się też w czapkę, szalik lub kominiarkę – najlepiej jeśli również będą termoaktywne.

Zimowy trekking – wyposażenie plecaka

Podczas wędrówki niezbędny będzie także pojemny, choć lekki plecak, który pomieści cale niezbędne na trasie wyposażenie. Warto do niego włożyć podręczną apteczkę, która przyda się w razie upadku, stłuczenia czy nagłego bólu głowy. Warto, by była wyposażona w kilka egzemplarzy folii NRD, która przyda się w przypadku wychłodzenia. Wśród dodatkowego wyposażenia plecaka trekkingowego powinien znaleźć się także powerbank, którym podratujesz baterię telefonie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ważną kwestią jest także zadbanie o porządny termos z ciepłą herbatą, co do którego mamy pewność, że długo utrzymuje temperaturę i nie przecieka. Podczas wędrówki warto robić kilkuminutowe przerwy na odpoczynek, uzupełnienie płynów i wyrównanie bilansu energetycznego, co pozwoli na zachowanie pełni sił. Dlatego dobrze jest znaleźć w plecaku dodatkowe miejsce na kilka energetycznych i wzmacniających przekąsek np. wysokoenergetycznych batonów.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel