Stery rowerowe

Stery rowerowe to niezbędnik każdego jednośladowca, a ich zadanie jest proste, choć nie dla każdego jasne. Warto jednak wiedzieć, ze gdyby nie ten mały i niemalże niewidoczny element, jednoślady nigdy nie trafiłyby do masowej produkcji. To drobne urządzenie ma olbrzymie znaczenie dla sterowania pojazdem, a przede wszystkim wpływa na utrzymanie balansu. Jego zadanie polega na usprawnieniu obrotów widelca względem ramy. Taka konstrukcja umożliwia zmianę kierunku jazdy pojazdu. Wszystko dzięki ramom zlokalizowanym u górnej krawędzi główki (rury, przez którą przechodzi rura sterowa widelca) oraz jednej przy jego krawędzi dolnej, które używane są jako mechanizm sterujący rowerem. Stery kierownicy zawsze wyposażone są w element odpowiedzialny za kasowanie luzów, który wspomaga pracę widelca. Tak wyposażony ster do roweru nie chwieje się i jest umocowany stabilnie. Brzmi skomplikowanie? Prawdziwy problem zaczyna się dopiero wtedy, kiedy trzeba zadecydować nad wyborem urządzenia...

 

Stery w rowerze - jakie są ich rodzaje?

Od kilku lat producenci oferują nam różnego rodzaju stery do roweru. W związku z szerokim wyborem produktów, pojawia się pytanie - które z nich sprawdzą się w naszym rowerze i jak je wybrać? 

  • stery rowerowe klasyczne - na chwilę obecną prawie w ogóle już niespotykane, poza rowerami marketowymi. Możliwe do zamontowania jedynie w przypadku ramy posiadającej nagwintowaną rurę sterową. Wymagają zastosowania specjalnej nakrętki, która zaciska całość i niweluje luzy. Ze względu na trudność w serwisowaniu, ich stosowanie odeszło w zapomnienie.
  • stery Ahead - wyglądem przypominają klasyczne stery roweru, ale nie mają gwintów. Nie posiada ich także rama roweru. Mechanizm opiera się na wciskanych w ramę miskach, a do zniwelowania luzów używa się wbijanych w rurę sterową, tzw. gwiazdek. Całość ściska się za pomocą śruby. Charakteryzują się tym, że są znacznie trwalsze, łatwiejsze w regulacji i ogólnodostępne do nabycia. Stery Ahead występują w dwóch rozmiarach: 1 cal oraz 1 i 1/8 cala.
  • Stery półzintegrowane - najczęściej stosowane, obok sterów Ahead. Ich zaletą jest wygląd - są praktycznie całkowicie schowane w mufie ramy. Korzystnie wpływa to na zwiększenie sztywności całego układu. Ponadto zmniejsza także podatność na zabrudzenia. Ster rowerowy półzintegrwany dostępny jest w czterech rozmiarach.

 

Ster rowerowy - na co jeszcze zwracać uwagę? Poza rodzajem steru, warto również przyjrzeć się materiałowi, z jakiego został on wykonany. Dużym powodzeniem oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne, cieszą się akcesoria wykonane ze stali. Na pierwszy rzut oka, łatwo można się w tym pogubić. Jednak warto poświęcić sterom trochę uwagi, a po czasie łatwiej będzie się w tym odnaleźć. Znajomość typu sterów w posiadanym przez nas rowerze, może nam znacznie pomóc.

 

Jeżeli jednak dalej sprawia Ci to problem, Zachęcamy do skorzystania z formularza kontaktowego. Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji i z przyjemnością pomogą rozwiązać problemy związane ze sprzętem. Zapraszamy do kontaktu!

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel